Firmaet som skapte kuvøseløgnen jobber nå for WHO

av Terje Måløy

Fra den 20. mai i år, har PR-firmaet Hill+Knowlton Strategies jobbet for Verdens Helseorganisasjon (WHO), der de skaper en strategiplan for å sikre at «det er tillit til organisasjonens anbefalinger og at dens retningslinjer følges.»

Hill+Knowlton er mest beryktet for den falske fortellingen de skapte før Gulfkrigen i 1991. I en tårevåt tale, vitnet den kuwaitiske sykesøsteren Nayirah for den amerikanske kongressen, og fortalte hvordan irakiske soldater rev kuwaitiske barn ut av kuvøser og lot dem dø på gulvet, for å stjele kuvøsene. Vitneutsagnet skapte sterke følelsesmessige reaksjoner, og gjorde verdensopinionen langt mer villig til å støtte krigen. President Bush brukte episoden mange ganger senere før krigen, der han med skjelvende sinne fortalte pressen om de forferdelige irakiske overgrepene som måtte stoppes.

Senere viste det hele seg å være en løgn fra ende til annen. Den unge sykepleieren med den gode engelsken, som senatorene hørte på med stort alvor, viste seg å være datteren til den kuwaitiske ambassadøren i Washington. Hele konseptet var skapt av Hill+Knowlton som del av Citizens for a Free Kuwait, en kontrakt til 14 millioner dollar med kuwaitiske myndigheter for å påvirke verdensopinionen i ønsket retning. Alle de gråtkvalte amerikanske topppolitikerne visste selvsagt om skuespillet fra starten, og hyklet moralsk opprørthet.

Hill+Knowlton var bare ett av kanskje 20 PR-firmaer som var involvert i å påvirke opinionen for denne krigen, en historie som bare er delvis kjent.

Det medisinske samfunnet er langt nær enstemmig i å godta WHOs tilnærming til håndteringen av Covid-19. Helt fra starten av den surrealistiske globale nedstengningen har mange leger og forskere, inkludert mange av de mest anerkjente virologene i verden, protestert kraftig mot hva som ble gjort, men opplevde å bli marginalisert i media. Som en nødløsning, måtte virologene ty til Youtube og sosiale medier, men har opplevd økende sensur og «shadowbanning», der selskapene som eier sosiale medier sørger for at de ikke blir sett av andre brukere. Dette er i tråd med selskapenes politikk, som, etter politisk press, har erklært at de vil sørge for at informasjon som er i strid med WHOs anbefalinger -selv fra toppforskere – vil bli slettet.

Den dominerende pressen har i all hovedsak gitt WHO-kompatible eksperter enorm mengder spalteplass. Størstedelen av befolkningen leser og hører dermed kanskje flere hundre slike typer nyheter før de vil komme over en og annen sak som sier noe annet, men effekten av den stadige repetisjonen av hovedbudskapene vil virke langt sterkere, og dermed skapes et falskt inntrykk av enighet.

Dette er en «oversvømming av informasjons-landskapet», som forøvrig har mange påfallende likhetstegn med strategien utviklet av et annet PR-firma, Edelman Consult, som under pandemi-øvelsen Event 201 nevnte nettopp en slik oversvømmelse – 99 saker som støtter vårt budskap for hver sak med avvikende budskap – som den beste strategien for å skape støtte for tiltak under en pandemi.

Edelman er minst like skruppelløs som Hill&Knowlton, og er kjent i PR-bransjen for å ‘samarbeide’ med aktivister og NGO-er, og er ekspert på å skape falske frontgrupper, skaping av dominans på sosiale medier, samt sin dyktighet i å identifisere folk som kan påvirke opinionen i ønsket retning. Et framgangsmåte som er gansk lik den «influencer identification» som Hill+Knowlton gjør nå.

Vær alltid skeptisk til fortellinger, uansett hvor mange ganger den offisielle sannheten gjentas. Og hvis de samme skurkene dukker opp igjen, er det et tydelig tegn på at noe ikke stemmer….

2 kommentarer

  1. Hill+Knowlton fikk fotfeste i Norge gjennomet større oppdrag fra Oslo Universitet for en del år siden, såvidt jeg husker. De har idag kontor i Oslo.

    Liker

Kommentarer er stengt.