Jack Ryan og kulturindustrien i krigen mot Venezuela

Nylig er det publisert en trailer av andre sesong av Jack Ryan-serien, før premieren den 1. november. TV-filmen er laget av Amazon, et selskep med nære kommersielle forbindelser til USAs sikkerhetsstat, og plottet handler denne gang om Venezuela.

av Franco Vielma

Jack Ryan er en TV-serie for Amazon-abonnenter. Serien har samme navn som hovedpersonen, skapt av Tom Clancy og sentral i romanene hans. Handlingen skjer vanligvis i verdenen til amerikansk militær etterretning, med kald krig og trusler mot USA.

Karakteren Jack Ryan er en av favorittene i det «patriotiske» narrativet, og handler om en agent i Central Intelligence Agency (CIA) som senere bli direktør der og til slutt president i USA, slik det har skjedd i forfatterens bøker.

Jack Ryans tilstedeværelse i amerikansk kultur er imidlertid mye mer omfattende, siden fortellingen har blitt spredd på storskjerm, av filmer med kjente ansikter i kulturindustrien.

Ryans karakter, idealet av en mann som jobber innen sikkerhetsapparatet og politikk, har dukket opp i Jakten på Rød oktober (1990) med Alec Baldwin, Game of Patriots (1992) med Harrison Ford, Imminent Danger (1994) med Harrison Ford i hovedrollen, The Sum of All Fears (2002) med Ben Affleck og Jack Ryan: Operation Shadow (2014) med Chris Pine.

Amazon-serien Jack Ryan, med John Krasinski (han hadde tidligere en rolle i komiserien The Office), presenterer nå en hovedperson som er villig til å «redde Venezuela» – og også USA – fra «kaos» og «terrorisme.»

Kulturindustri og krigspropaganda

Selv om åstedet for den andre sesongen av serien ble bekjentgjort for et par måneder siden, har det vært mye diskutert i Venezuela på sosiale nettverk, og skapt en offentlig debatt om betydningen av seriens fortelling som nok en episode av stigmatisering og feilaktig fremstilling av den venezuelanske virkeligheten.

Dette er en sak som kan betraktes som åpenbar propaganda, akkurat samtidig som regjeringen i Washington planlegger å blokkere den venezuelanske økonomien og true oljenasjonen med militær intervensjon.

Den nye sesongen av Jack Ryan er basert på det nåværende Venezuela, et land «i kaos» og med en «stor humanitær krise.» Bakteppet i fortellingen er anti-chavistiske demonstranter, som har blitt verdensberømte, med god hjelp fra internasjonale medier, for å ha protestert mot «tyranniet» til president Nicolas Maduro.

Men plottet i Jack Ryan er mer flokete. I seriens trailer snakker Ryan om eksistensen av russiske «atomvåpen» i Venezuela og muligheten for at den karibiske nasjonen skal starte et angrep mot USA.

Ifølge forskjellige venezuelanske medier, ligger en annen av de underliggende fortellingene i serien i skadene som Jack Ryan vil lide «på uttrykkelige ordre» fra den «perverse» venezuelanske presidenten. Noe som betyr at det ikke vil være mangel på scener der regjeringen i Venezuela tyranniserer i sin iver etter å beseire Ryan og krenke sikkerheten til USA-amerikanere.

Seriens trailer har allerede blitt kommentert. Den venezuelanske kulturministeren, Ernesto Villegas Poljak, fordømte at Amazon-serien fremmer et militært intervensjon i Venezuela ved å framstille landet som et som støttespiller for terrorisme.

Fra Twitter-kontoen sin sa Villegas at «det pseudokulturelle apparatet ‘made i USA’ peker igjen mot Venezuela, på jakt etter å skape psyko-politiske forhold i USA og verdensopinionen for å rettferdiggjøre utenlandsk aggresjon mot vårt land. Grov krigspropaganda forkledd som underholdning.»

I en andre tvittermelding sa Villegas at den militære intervensjonen i Venezuela, lagt ‘på bordet’ av Donald Trump og hans gjeng med [..] fanatikere, finner gjenklang i lokale lakeier og også i den nordamerikanske propaganda-maskinen.

Sentralt i denne debatten ligger mekanismene bak det amerikanske «kulturelle» tilbudet og USAs kulturindustri, som fabrikkerer en historie som tjener til å skape samtykke i verdensopinionen for intervensjoner og innblanding i andre lands interne anliggender.

Dette er en av de uunnværlige frontene i enhver krigsmodell, og kan betraktes som en av de uungåelige innslagene i beleiringen på alle områder som Venezuela har lidd under og som i dag finner sted på forskjellige fronter – den politiske beleiringen, den økonomiske blokaden og også trusselen om en gryende krig, med leiesoldater.

Subjektiviteten som et våpen her vises også i det venezuelanske samfunnet, gjennom framstillingen av en «reddende» person som i teorien skal representere ambisjonene om «demokrati og frihet», selv om slike Hollywood-fortellinger alltid står i skarp kontrast med virkeligheten:

En av de mest typiske sakene som viser forskjellen mellom den amerikanske kulturelle og kinematografiske fortellingen og virkeligheten, er den anti-sovjetiske propagandaen i Rambo III-filmen på slutten av 80-tallet. På den tiden kjempet Rambo sammen med «modige afghanske folk» i deres kamp «for frihet» mot «den russiske invasjonen», akkurat som under «Charlie Wilsons krig», bedre kjent som Operation Cyclone som varte i nesten et tiår.

Operation Cyclone besto i utviklingen av en asymmetrisk krig mot Sovjetunionen, der USA bevæpnet afghanske islamistiske militser som senere skulle bli kjent som «mujahedin» eller «Taliban», som ville være fanebærere for alt annet enn demokrati og frihet i det landet.

Etter å ha blitt mottatt av Ronald Reagan i Det hvite hus, ble disse islamistiske gruppene, som var framstilt i filmen kjempende ved siden av Rambo, deretter et hyppig brukt objekt i kulturindustrien etter 11. september 2001. Men få ser ut til å legge merke til denne uoverensstemmelsen, som ikke sees gjennom eksplosjonene og det amerikanske ‘heltemotet på boks’.

Venezuela er i økende grad tilstede på TV og i amerikansk film, etter at landet allerede har hatt en solid tilstedeværelse i nyhetene de siste årene.

Fortellingen om et venezuelansk «tropisk oljediktatur» har også komponenter av russofobi og andre ingredienser som forbinder Venezuela med «islamsk terrorisme.» Det hele er et hyperpropagandisert rammeverk som presser amerikansk og internasjonal «opinion» til å sterkere se «behovet» for at USA skal intervenere i Venezuela, ved å starte en krig på det amerikanske kontinentet.

Jack Ryan viser det imaginære i amerikansk kultur og deres «ansvar for å beskytte» (R2P). Filmen kommer nå til å hvitvaske amerikansk maktbrukt i den epoken der de har verst forhold til verdenssamfunnet, på et punkt der folk er utmattet, og med bred internasjonal avvisning av den krigerske ordningen som har spredt konflikter og flerårig kaos forskjellige steder i verden..


Creative Commons/ Mision Verdad

 

2 kommentarer

  1. Jeg synes det er interessant å se slik film-prpaganda i sammenheng med hvordan folk skaper sin egen og felleskapets «realitet» gjennom projesering ut fra 3.øye. Hva man har sterke inntrykk av og som en visualiserer har en tendens til å gjenta seg utspilt i omgivelsene inntil denne programeringen er slettet gjennom høyere bevissthet. Selv om folk rasjonelt vet at filmen er feilinformasjon, og at de ikke stoler på den offisielle verson i medier og myndigheter vil likevel senariet utspille seg da tyngden av massenes underbevisste programering skaper fysisk utspillelse.

    Liker

Kommentarer er stengt.