Hvem tjener på krigsfaren?


Historien gjentar seg tydeligvis. Den forrige Koreakrigen (1950-53) ga en kraftig vitamininnsprøyting til det som president Eisenhower kalte ‘Det militær-industrielle komplekset’. Forretningskonseptet er ganske enkelt at de store forsvarsentepenørene har så mye politisk makt at de kan sørge for høyere våpenbudsjett, gjerne ved hjelp av kjøpte politikere. Disse økte inntektene vil igjen øke selskapenes lobbymakt.

Og da har vi det gående.

Selvsagt hører det med at man må stadig må finne nye fiender. For å skape dette, er medieindustrien en naturlig forlengelse. De store mediebedriftene og våpenprodusentene har for en stor del de samme eierne eller er forretningspartnere. Derfor kaller mange dette for Det militær-industrielle-media-komplekset’.

Sektoren har hatt en oppgang siden president Donald Trump på tirsdag advarte at trusler fra Nord-Korea «vil bli møtt med ild og raseri». Våpenindustriens framganger skjedde mens resten av markedet falt på grunn av bekymringer om økte geopolitiske spenninger i området.

Lockheed Martin, Northrop Grumman og Raytheon nådde nye rekordnivå onsdag morgen, opp hhv. 1,1 prosent, 1,1 prosent og 1,9 prosent.

Man allerede før rekorden på onsdag, hadde mange av de store våpenaksjene allerede steget kraftig  på grunn av forventningene om lyse utsikter for USAs militærbudsjett under Trump-administrasjonen.

Det hvite hus foreslo en nesten 10 prosent økning i militærbudsjettet, til 603 milliarder dollar for budsjettåret 2018. I tillegg driver administrasjonen kraftig lobbyvirksomhet for økte utgifter hos USAs allierte.

«Dette budsjettet vil være et budsjett for offentlig sikkerhet og nasjonal sikkerhet,» sa Trump i februar. Han ønsket en «historisk økning i forsvarsutgiftene for å gjenoppbygge et USAs utarmete militære styrker, i en tid når vi trenger dem mest.«

(Det er verdt å merke seg at de fleste landene i dette kakediagrammet er alliert med USA.  Dermed har disse selskapene lett tilgang til sentrale politikere og forsvarstopper der, som kan bestikkes/presses/overtales til å kjøpe deres produkter.)

De store selskapene på Wall Street har steget kraftig i aksjeverdi siden valget den 8. november 2016, opp 16 prosent, i det mange betrakter som en børsboble. Men forsvarssektoren har absolutt ledet an, opp 29 prosent.Raytheon er bl.a. produsenten av Globus II radaren i Vardø og mange andre systemer som brukes av kjernefysiske våpen. Selskapet selger våpen til Saudi-Arabia for bruk i krigen i Jemen.  Oljefondet er forresten med på denne oppgangen. Siden januar 2017 har det begynt å kjøpe aksjer i Raytheon igjen, fordi selskapet ikke lenger lager klasevåpen.)

Enda et selskap som er meget aktiv i raketter og rakettforsvarssystemer.

Lockheed Martin forsyner verden med produkter som F-35 Lightning.

Sektoren virker som en god investering, her går det bare oppover.

Advertisements