Det tyske mirakelet: Å arbeide og likevel være fattig

Fra Euronews

Berlin. En lang kø foran et arbeidsformidling overrasker oss. Den tyske økonomien opplever gode tider og arbeidsledigheten er lav, så hvorfor er det så mange mennesker her? Svaret er enkelt. De fleste av disse menneskene har allerede en jobb, men er arbeidende fattige. Derfor søker de sosialhjelp for å hjelpe på sin beskjedne lønn. Deres profesjonelle liv er prekært, det består av dårlig betalte deltidsjobber, selv om de ofte har god trening og utdanning.

Og ikke bare antallet arbeidende fattige øker i Tyskland. Antallet fattige pensjonister øker også. Dette er tilfelle for Monika. Hun er kvalifisert til å være salgsdirektør, men hun har aldri signert en fulltidskontrakt. «De ønsker ikke å betale. Jeg er for dyr. De foretrekker å ansette medarbeidere som ikke er kvalifisert for 8,50 euro i timen. Ved å ansette meg, må de betale mer,» forklarer hun.

La oss nå dra til byen Halle. Etter gjenforeningen, måtte Tyskland skape arbeidsplasser mens arbeidsgivere klaget over den høye prisen på arbeidskraft … Landet måtte også være konkurransedyktig.

Så i 2003, lanserte det en radikal reform av arbeidsmarkedet, med slagord som liberalisering og fleksibilitet. Det betydde mindre penger til folk uten jobb og grønt lys for vikarbyråer. Resultatet: Den lavest betalte sektoren har vokst. Arbeidsledigheten er redusert, men den relative fattigdommen har økt.

Vår reporter møtte Rolf Maurer: en håndverker, høyt kvalifisert, som vet hvordan man gjør alt. Han finner sine kunder på internett. Hans forretningsmodell: total fleksibilitet.
«Jeg må leve med risikoen å aldri vite når jeg skal jobbe eller hva som vil være mitt oppdrag i morgen eller dagen etter. På toppen av dette, er det en risiko for at kundene ikke vil betale meg. Det har skjedd med meg, «sier han.

Når det gjelder priser, anbefaler yrkeslauget at han tar betalt minst 35 euro per time. «Men de siste par årene, forlanger jeg mindre, vanligvis rundt 15 eller 10 euro,» sier han.

Betaling av leie for en liten leilighet er den største utgiften for Rolf Maurer; kjøp av profesjonelt utstyr for å gjøre jobben riktig, den nest største. I denne situasjonen er det umulig å sette av penger til pensjon.

Da han var ung hadde han en fast jobb i et støperi, men fabrikken stengte. Deretter fulgte år med arbeidsledighet og kortsiktige kontrakter. Uten håp om å finne en heltidsjobb, har Rolf Maurer henvendt seg til vikarbyrå, som regner ham som for gammel. For å unngå å bli arbeidsledig, startet han sin egen virksomhet.

«I min alder er det ikke morsomt å måtte jobbe for meg selv. Når man når en viss alder, er det bedre å ha en normal jobb, permanent. Når du er 60, ønsker du egentlig ikke å starte fra scratch med å grunnlegge en bedrift,» sier Rolf Maurer.

Maurer tror ikke han vil slutte å jobbe i nær framtid. Hans situasjon bekrefter en trend: antall tyskere som fortsetter å jobbe senere i livet, er doblet de siste ti årene. Fra 5 til 11% for folk mellom 65 og 74 år. De fleste av dem gjør det for å supplere små pensjoner og leve anstendig. Det er av nødvendighet, ikke et valg.

«Når det gjelder arbeidstiden, tilpasser jeg meg kundenes behov. Hvis han vil ha meg til å jobbe i helgene, gjør jeg det. Hvis han vil ha meg til å jobbe om natten, gjør jeg det. Jeg helt fleksibel, for å tilfredsstille min klient.»

I Berlin, kaller noen fagforeningsfolk byen «hovedstaden for prekær sysselsetting og arbeidende fattige.» Dette er tilfelle for Dierk Hirschel, sjeføkonom i ver.di, en av de største fagforeningene i tjenesteytende bransjer.

«I Tyskland problemet er at en av fem arbeidstakere tjener mindre enn 10 euro per time; dette regnes som en fattig arbeidstaker. Dette er et resultat av ødeleggelsen av reglene i arbeidsmarkedet. Tyskland er et rikt land, det er ingen tvil om det. Men Tyskland er også et sosialt delt land. I dette rike landet, finnes fattige arbeidere, folk som jobber 40 eller 50 timer per uke, men som ikke tjener til livets opphold ved å jobbe,» sier han.

Problemet gjelder byggebransjen, hoteller, restauranter, detaljhandelen og servicebransjen generelt, men også yrker som krever mange år med opplæring: Andriana og Jan underviser i offentlige musikkskoler i Berlin. I dag har de en avtale med sin venn Tilman, en videoblogger.

Jan er gift med to barn. Han sliter med å sette av penger for pensjonisttilværelsen.
Adriana har undervist i musikk i over 20 år. Hun vil bli pensjonist i 2033. Hun forteller om sjokket hun fikk da hun mottok et brev fra pensjonskassa.

«Ingen tror meg når jeg snakker. Så jeg skal vise dere. Jeg vil motta en månedlig pensjon på 351 euro og 82 cent. Jeg betaler allerede 400 euro for leiligheten min … min pensjonisttilværelse vil ikke engang tillate meg å betale husleia, «sa musikklæreren.

«351 euro? Det er ingenting! Dette er konsekvensen av frilans-kontrakter, av å bli tvunget til å fakturere på timebasis og ikke blir betalt for ferier, å ikke ha en stabil inntekt. Dette systemet straffer oss. Men hva kan vi gjøre?» spør vennen Tilman Shulze, også en musikklærer.

«En felles arbeidsavtale for ansatte i musikkskoler er under vurdering. Det handler om å en lønn å leve av, for å stoppe freelance kontrakter på timebasis, å fortsette å få lønn ved sykdom. I dag, hvis du blir syk, risikerer du fort å ikke lenger ha penger, og når en kvinne føder, skal hun ikke miste jobben samtidig, «sier deres venn Jan Hoppenstedt.

«Her i Berlin, et svært lite antall jobber stabile: det er den verste situasjonen i hele Tyskland. 93% av arbeidstakere er freelance og bare 7% har fast arbeid», sier Adriana Balboa [for musikkskoler? o.a.].

Berlin valgte å gi 20% av musikklærere faste kontrakter. Et utilstrekkelig antall for de tre vennene. Tilman skrev en protestsang: «Vår lønn er akkurat nok til å kjøpe en kebab,» klager han.

 

One comment

  1. Akademikikere frykter også fremtiden. De har kun kortsiktige engasjementer og når de ser på statens utregning av deres pensjon, er det ikke nok a leve av, selv for et par hvor begge er i jobb. Mange haster fra den ene jobben til den andre, står i kø hos bakeren for å spare litt ved å få gårsdagens brød rimelig. Samtidig er Tyskland Eksportmotoren i Verden. De store Internasjonale bedriftene Statsubsidietes og betaler kun 1,7 % i skatt, en enorm fordel overfor alle andre land og Den lille eliten eier omtrent alt av landets verdier, mens Den tidligere så flittige og arbeids-moralske Middelklassen er blitt fattigere og fattigere. Samtidig tvinges disse til å betale for alle utgiftene til De Nye Tyskere, utlendiger i all hovedsak Muslimsk / Jødisk Befolkning som utgjor 22 Millioner av den opprinnelige befolkningen etterat Jødenene ble tvunget ut av landet. Det er feil å tro at kun Tyskland har fordrevet Jodefamiliene. Dostojevski forteller om jødene i Russland som klarte å komme seg inn i alle viktige posisjoner og startet Revolusjon, Drapskommandoer og Katastrofer. Dostojevski havnet selv i en av disse døds- leirene, som han knappt overlevde og beskriver i sine fantastiske bøker om Den Zionistiske overmakt. Ta en titt til USA. Den amerikanske befolkning tvinges til å betale 9000 dollar pr. Person over skatteseddelen til Israel og eksistensen av dens krigs-maskin i Midtøsten hvor de heller ikke er ønsket, men likevel sprer sitt landområde stadig utover. JØDENE ER VERDENS PENGE-UTLANERE OG MAFIA. DETTE HAR PÅGÅTT I TUSENVIS AV ÅR. ALLE NASJONER ER TOTALT AVHENGIG AV DETTE Sentralbanksystemet, perfeksjonert av Rotschildske Sentralbanker som opererer i alle land, bortsett fra de land som Invaderes av USA og NATO for å fjerne De frekke Diktatorer som Ennu ikke har føyet seg inn i DERES System. Opprinnelig var penger et Bytte- middel, slik at man anvendte mynter, senere seddler i stedet for kyr og kameler. NÅ brukes 2 Mynter for å produsere 3 Nye ved hjelp av Svart Magi. Penge-Systemet har losrevet seg ifra å være et byttemiddel for like verdier av varer, men har med Jødisk Magi, blitt til noe helt annet for å Robbe Hele Land og Befolkninger med sin Utlåns- Virksomhet med RENTER som skal tilbakebetales til en bank som ALDRI har hatt noe av Verdi å låne ut, men som må med dette kriminelle systemet tilbakebetales til Evig tid med Ditt Liv og Alt du eier av VERDIER. HUS, BIL, HYTTE, ARBEID, TIL DU DØR. DETTE SYSTEMET ER NÅ I FERD MED Å KOLLAPSE VERDEN OVER. FOR MANGE ULVER I FORHOLD TIL SAUER, UTRYDDER OGSÅ ULVENE.

    Lik

Kommentarer er stengt.