Iran ivrig etter å dra fordel av De nye handelsrutene gjennom Eurasia

 

Fra PressTV

Iran sier landet er fullt beredt til å bidra til å gjenopplive Silkeveien, en gammel handelsrute gjennom tusen år, som Kina planlegger å utvide på nytt mellom Asia, Afrika og Europa.

Ledere fra 29 land og ministre og toppledere fra mange andre vil samles i Beijing for et to-dagers toppmøte, som starter søndag. Hensikten er å kartlegge utviklingen av initiativet «Belte og Vei«.

Delegatene skal diskutere planer som vil bety hundrevis av milliarder dollar i investeringer i de kommende tiårene, der grunnpilarene er å bygge havner, jernbaner og energiforbindelser over hele Asia og videre til Europa.

Irans økonomi- og finansminister, Ali Tayebnia, ankom den kinesiske hovedstaden lørdag for å representere landet på forumet, rapporterte nyhetsbyrå IRNA.

«Iran vil gi planen alle våre evner og vårt fulle samarbeid og innsats for bedre gjennomføring og fullførelse av dette initiativet, fordi vi tror planen vil spille en viktig rolle i den globale utviklingen og forholdet mellom land,» sa han.

Kinesiske myndigheter sier mer enn 50  forskjellige slags samarbeidsprosjekter innen transport, energi og kommunikasjon vil bli undertegnet på møtet.

Den asiatiske økonomiske giganten sier næringlivet har underskrevet prosjekter verdt 304,9 milliarder dollar i Belte og Vei-landene mellom 2014 og 2016, men flere er på gang, og investeringer på nesten 1000 milliarder dollar er allerede kunngjort.

Initiativet forventes å gi investeringer verdt opp til 502 milliarder dollar i 62 vertsland over de neste fem årene. Analytikere sier at de fleste midlene vil havne i India, Russland, Indonesia, Iran, Egypt, Filippinene og Pakistan.

Handelsnettverket vil spenne over land som representerer mer enn 40 prosent av verdens BNP. De er hjem til 4,4 milliarder mennesker – mer enn halvparten av verdens befolkning – noe som gir det potensial til å påvirke globale handelsmønstre.

De største mottakerne av planen vil være mellomstore innenlandske bygg- og maskinvirksomheter og asiatiske infrastrukturfirmaer, der Kina sannsynligvis vil gi visse land fortrinnsrett, ifølge Bloomberg.

Beijing betrakter bruken av lokale valutaer som viktig for suksessen til Belte og Vei-initiativet. Dette har sendt sjokkbølger gjennom hele Vesten.

Vestlige regjeringer og media har gjort store anstrengelser for å framstille initiativet som en del av en kinesisk kløktig plan for dominans i Asia.

Reuters sitert en kinesisk ekspert som sa at politikk hadde fortinn over økonomiske faktorer.

«Jeg tror at den nasjonale strategien er høyeste prioritet, økonomiske hensyn kommer i andre rekke,» sa den anonyme økonomen fra Kinas ‘Senter for internasjonale økonomiske utvekslinger’, en tankesmie i Beijing.

Kinas statlige nyhetsbyrå Xinhua sa at den nye Silkeveien ville være til stor fordel for utviklingsland som i stor grad var forsømt av Vesten.

«Mens noen vestlige land beveger seg bakover ved å bygge ‘vegger’, ønsker Kina å bygge broer, både bokstavelig og metaforisk. Disse broene er Kinas viktige tilbud til verden, og en viktig vei for å forbedre global styring,» sa det i en kommentar på lørdag.

Advertisements