Saudi-Arabia leier inn Burson-Marsteller for å fremme ‘det muslimske NATO’


Fra Sputnik

Et internasjonalt PR-firma har blitt anklaget for medvirkning i å hvitvaske saudiarabiske krigsforbrytelser i Jemen. Firmaet skal ha underskrevet en avtale for å fremme Den islamske militære alliansen for å bekjempe terrorisme, en saudi-dominert militærblokk som har blitt kalt «det muslimske NATO».

Firmaet, Burson-Marsteller, ble leid inn i mars for å promotere koalisjonen, som ble grunnlagt i Riyadh i desember 2015. Den har 41 medlemsland, alle med muslimsk flertall, og det offisielle oppdraget er å bekjempe IS i Irak og Syria, samt bekjempe militante islamister over hele Midtøsten og Nord-Afrika.

Generalsekretæren, saudiske Ahmed Asiri, som for tiden blir gransket av britisk politi for mulige krigsforbrytelser, har også foreslått at alliansens virkeområde kan utvides til å omfatte bekjempelse av houthi-opprørere i Jemen, Oppdraget utføres for øyeblikket av en saudi-dominert koalisjon bestående av De forente arabiske emirater, Bahrain, Kuwait og Qatar.

Alliansen har NATO som modell, og er i realiteten ledet av Saudi-Arabia. Den består hovedsakelig av nasjoner med sunnimuslimsk flertall, som for eksempel Bahrain, Tsjad, Egypt, Mali, Nigeria og Somalia, stater som alle har fått stor kritikk for brudd på menneskerettighetene. Dessuten antyder den religiøse sammensetningen at alliansen er en sekterisk styrke rettet mot Saudi-Arabia viktigste fiende, Iran.

Midtøsten-analytiker Dan Lazare fortalte oss tidligere at blokken i virkeligheten styrker Midtøstens mest undertrykkende regimer, hvorav mange har finansiert terroristgrupper som Al-Qaida og IS.

Utnevnelsen av Burson-Marsteller kommer på et viktig tidspunkt for alliansen. Den forbereder seg på å holde sitt første offisielle møte med nasjonale forsvarsministre. Selskapet jobbet tidligere for kongeriket i etterkant av 9/11-angrepene i New York og Washington i 2001. Da rykket selskapet inn helsiders annonser i aviser over hele USA, der de forsøkte å ta oppmerksomheten bort mellom forbindelsen mellom Saudi-Arabia og angrepet, der 15 av angriperne var saudiske statsborgere.

Mens firmaet er internasjonalt, med kontorer i Riyadh og Jeddah, er det firmaets hovedkontor i London som leder propagandainnsatsen. Firmaet har fått et rykte på seg for å ha despotiske regimer som klienter. De representerte blant annet Argentinas militærjunta på 1970-tallet, da tusenvis av argentinere ble drept i regjeringens «skitne krig» mellom 1976-1983. En journalist i mainstream media sa en gang: «når ondskapen har behov for PR, har ondskapen Burson-Marsteller på hurtigvalg.»

Firmaet har også tidligere vært kontroversiell angående sitt arbeid for Facebook. Giganten innen sosiale media leide inn Burson-Marsteller for å oppmuntre bloggere og journalister til å undersøke Googles virksomhet og hvordan det samler inn informasjon om brukere. Anklagene var at Facebook forsøkte å distrahere fra sine egne brudd på personvernet.

Mer generelt, er Storbritannia stedet å dra til for undertrykkende regimer som har behov for ‘håndtering av omdømmet’, på grunn av mangel på regulering og høy grad av hemmelighold.

I USA har lobbyister som arbeider for utenlandske myndigheter plikt til å offentliggjøre klientkontrakter og angi når og hvorfor de har vært i kontakt med politikere og media – ingen slike reguleringer eksisterer i Storbritannia. Mens Storbritannias har et utvalg som driver et frivillig register, vises mange firmaer ikke i det i det hele tatt, og de som gjør det, legger ofte ut ufullstendige klientlister.

Saudi-Arabias bruk av vestlige PR-firmaer stammer fra før Jemen-konflikten.

I 2016 viste det seg at et datterselskap av det franske mediekonglomeratet Publicis Groupe, som eier britiske reklame- og PR-firmaer som Saatchi & Saatchi, spredte en artikkel hvor utenriksminister Adel bin Ahmed Al-Jubeir rettferdiggjorde henrettelsen av 47 personer, der han hevdet noen var terrorister.

Avsløringen førte til beskyldninger om at Publicis hjalp kongeriket å «hvitvaske» sitt rulleblad om brudd på menneskerettighetene.

Saudi-Arabia har tidligere forsøkt skape et positivt bilde av seg selv på andre måter. I 2015 startet landet nettsiden Arabia Now, et «nettsted for nyheter angående kongeriket», som inneholder artikler og blogger som roser saudisk kultur og økonomisk utvikling. Nylig dekning har rost Oman for å bli det 41. medlemmet av alliansen.

Samme år viste WikiLeaks at Riyadh hadde betalt for positiv dekning i media og brukte stråmenn til å angripe medier som publiserte saker som skadet kongeriket. For eksempel, ble tyske journalister betalt 7.500 euro per måned for å skrive positive artikler om Saudi-Arabia to ganger i året.

 

Advertisements