Trump, i Nord-Korea vil du drepe ekte mennesker av kjøtt og blod!

 

Nord-Korea som det framstilles i Vestlige medier; dehumaniserte roboter.

Av Andre Vltchek

Når jeg tenker på Nord-Korea, er det som først dukker opp, en tåke over den rolige og majestetiske overflaten av Taedong-elven i nærheten av Pyongyang. Deretter husker jeg alltid to forelskede, låst sammen i en øm og nesten desperat omfavnelse, mens de sitter side ved side på elvebredden. Jeg så dem hver dag mens jeg tok en rask spasertur ved daggry. Nå vet jeg ikke sikkert om de var ekte eller bare et produkt av fantasien min; En trist og mild påminnelse om alt som allerede har gått tapt, så vel som alt som burde ha skjedd, men aldri virkelig skjedde.

For tiden, mens Donald Trumps «armada» seiler raskere mot Kina og Nord-Korea, husker jeg tilbake på disse øyeblikkene: elvebredden, de forelskede og en enslig fisker med sin lange fiskestang på den andre siden av elva. Alt i minnet som er knyttet til disse daggryene, er nå ubevisst, rolig.

Noen ganger lurer jeg på om ord fortsatt har den kraften de en gang pleide å ha. Tidligere var et vakkert dikt, en bekjennelse eller en kjærlighetserklæring i stand til å forandre hele ens liv, og noen ganger til og med hele et folks skjebne. Men er dette fortsatt tilfelle i vår tidsalder? Som forfatter, føler jeg ofte det er fåfengt, jeg føler selv fortvilelse. Likevel, som en internasjonalist, nekter jeg å bukke under for pessimisme, og jeg prøver å bruke ord som våpnene mine, igjen og igjen.

Jeg har allerede sagt mye om Nord-Korea. Jeg har vist bilder. Jeg har snakket om den ufattelige smerten dette landet har måttet å tåle. Jeg har snakket mye om dets enorme gest for å bidra til å frigjøre og deretter utdanne så mange deler av verden, inkludert det enorme, ødelagte kontinentet Afrika.

Fortsatt hersker propagandaen mot folket i Nord-Korea.

La meg prøve igjen; La meg prøve igjen og igjen og igjen:

Nord-Korea er et vakkert land, bebodd av mennesker laget av kjøtt og blod. Til tross for det du direkte og indirekte blir fortalt, føler disse menneskene smerte, og de er i stand til å oppleve stor glede. Som andre, drømmer de ofte, blir forelsket, lider når de blir fornærmet eller forrådt eller forlatt. De ler og gråter, de holder hender, blir sinte, selv desperate. De har store forhåpninger for et bedre liv, og de jobber veldig hardt og prøver å bygge sin fremtid.

Så hør godt etter, leder eller oppsynsmann av det du selv kaller «den frie verden». Eller hva bør jeg kalle deg? President? Ok, president … Hvis du avfyrer Tomahawk-missiler mot dem, mot Nord-Korea, (som du nylig gjorde mot Syria), eller hvis du slipper din blodige «Alle bombers mor» på dem (som du nylig gjorde mot en gudsforlatt landsby i Afghanistan, bare for å demonstrere din tross og ødeleggende kraft), vil deres kropper bli revet i stykker, folk vil dø i enorm smerte; Hustruer vil hyle i fortvilelse og begrave sine ektemenn, besteforeldre vil bli tvunget til å dekke sine barnebarns døde kropper med hvite laken, hele nabolag og landsbyer vil opphøre å eksistere.

Selvfølgelig gjør du slike ting overalt; Du tror du er verdens herre, så vant til å spre smerte og ødeleggelse over hele verden. Men la meg minne deg på om det en gang til, og få det ned på papir: det hele kan se ut som en morsom dataspill eller et TV-show, men det er det ikke; Dette er alt virkelig, når din dritt treffer målene, er det jævlig virkelig! Jeg har sett mye av det, og jeg har fått nok!

Jeg vet at dette ikke er hva du har blitt fortalt, og dette er ikke det du forteller andre.

Det er meningen nordkoreanerne skal se og oppføre seg som en nasjon med hjerneløse roboter, mangle alle grunnleggende følelser og individualitet, stirre fremover uten å se mye, ikke kunne føle smerte, medfølelse eller kjærlighet.

Du vil ikke se sannheten, virkeligheten, og du vil at også andre skal være blinde.

Selv om du vil sprenge hele Nord-Korea i stykker, vil du faktisk ikke se mye uansett, du ser nesten ingenting: bare dine egne missiler som skytes ut fra slagskip og ubåter, dine egne fly som tar av fra hangarskip. Noen data-genererte bilder av kraftige eksplosjoner. Ingen smerte, ingen virkelighet: ingenting vil nå deg; ingenting vil nå deg og dine borgere.

Musikant i Nord-Korea

Det er du som er blind; ikke de.

Du liker det egentlig, ikke sant? Innrøm at du gjør det. La oss si alt åpent. Og mange innbyggere i Vesten liker det også – nye pirrende opplevelser, gratis ‘underholdning’ og en velkommen pause fra den dystre, tomme, grå og meningsløse rutinen i det daglige livet i både Nord-Amerika og Europa. Hundrevis av millioner limt til sine TV-skjermer. Din popularitet har falt i det siste, har den ikke? Jo flere missiler du avfyrer, desto flere bomber du slipper, og jo flere land du truer og konfronterer, jo bredere støtte får du.

Landevei i Nord-Korea

Du er jo en forretningsmann. Handelen, avtalen, er enkel og lett å forstå: du gir flertallet av ditt folk hva de ønsker, og de gir deg støtte og beundring. Det er sant, er det ikke, hvis man fjerner all den «politiske korrektheten».

Psykologen Carl Jung kalte denne kulturen «patologisk». Den har allerede i hovedtrekk ødelagt alle kontinenter på jorden. Den forsøker nå kanskje å gjøre slutt på det som er igjen av verden.

Likevel bør du vite og forstå og være fullt klar over følgende: Du kan nå få en sjenerøs støtte fra dine sinnsynke medborgere, men hvis du sprenger Nord-Korea eller et annet land på jorden i lufta, og hvis vi som planet Jorden fortsatt klarer å overleve, vil du og din «kultur» bli forbannet i århundrer og årtusener som kommer! Tenk på det. Er det virkelig verdt det?

Kanskje du ikke bryr deg katten. Sannsynligvis gjør du det ikke. Fortsett, prøv det, prøv å tenke, og prøv å forestille deg: Du vil bli innskrevet i historien som en degenerert massemorder og fanatiker!

For tre år siden, beskrev jeg 60-årsjubileet for seiersdagen i Nord-Korea:

«Hornorkesteret begynner å spille enda en militær melodi. Jeg zoomer kameraet inn på en gammel dame, hennes bryst dekorert med medaljer. Når jeg er klar til å trykke på knappen, begynner to store tårer å renne nedover kinnene hennes. Og plutselig skjønner jeg at jeg ikke kan fotografere henne. Jeg kan egentlig ikke. Hennes ansikt er helt rynket, og likevel er det både ungdommelig og uendelig ømt. Her er ansiktet mitt, tror jeg, ansiktet jeg lette etter alle de dagene. Og likevel greier jeg ikke engang ta bildet med Leicaen.

Deretter er det en klump i halsen min, og jeg må lete i veska mi etter en tøyfille, ettersom brillene mine dugger. En kort stund kan jeg ikke se noe i det hele tatt. Jeg sukker høyt, bare en gang. Ingen kan høre det, på grunn av at orkesteret spiller så høyt.

Senere kommer jeg nærmere henne. Jeg bukker, og hun gjengjelder. Vi lager vår egen fred midt på det glovarme hovedtorget. Jeg er plutselig glad for å være her. Vi har begge mistet noe. Hun har mistet mer. Jeg var sikker på at hun mistet minst halvparten av sine kjære i blodbadet i de svarte årene. Jeg mistet noe også, og nå har jeg også mistet all respekt og tilhørighet til den kulturen som fortsatt hersker i verden; Kulturen som en gang var min, men en kultur som fortsatt berøver folk ansiktene deres, for deretter å brenne kroppene deres med napalm og flammer.

Det er 60-årsdagen for seieren i Nord-Korea. Et jubileum merket av tårer, grått hår, enormt fyrverkeri, parader og «minner fra krigens dager.»

Den kvelden, etter å ha kommet tilbake til hovedstaden, gikk jeg endelig ned til elven. Den var dekket av en mild, men ugjennomtrengelig tåke. Et forelsket par sitter ved elvebredden, ubevegelig, i stille omfavnelse. Kvinnenes hår svømte forsiktig over hennes elskedes skulder. Han holdt hånden hennes, ærbødig. Jeg skulle til å løfte mitt store profesjonelle kamera, men så stoppet jeg, plutselig, plutselig for redd for at det øynene mine så eller hjernen min trodde, ikke ville bli reflektert i søkeren.

Slik husker jeg fortsatt hendelsen.

Offentlig boligblokk i Pyongyang

Vesten har allerede drept millioner av nordkoreanere. Hvor mange flere må forsvinne, bare for ikke å overgi seg? Hva er prisen for å ikke godta å tjene Imperiet? Vil det være en million flere, eller ti millioner? Et tall, vær så snill: du er en forretningsmann; Så definer prisen sannferdig!

Nord-Korea har aldri angrepet noen. USA, som hevder at det nå føler seg truet, har angrepet dusinvis etter dusinvis av land, røvet livet fra millioner av mennesker og voldtatt frihet, demokrati og kulturer over hele verden.

Det er ett bilde i hodet mitt som jeg vil dele med alle mine lesere, selv om jeg denne gangen risikerer at skrivningen min vil nærme seg sentimentalitet. Jeg bryr meg faen, for en gangs skyld; Dette er ingen tid for en ‘polert og elegant stil’. Så her er det:

På et tidspunkt klarte jeg å komme meg bort fra vår delegasjon. Det var i hovedstaden, Pyongyang. Jeg gikk og gikk langs den mektige elven, gjennom en enorm park ved siden av gamle festninger.

Jeg oppdaget en jente, liten, med et stort bånd i håret hennes. Hun hadde på seg hvite sko. Det var solnedgang. Hennes mor, en enkel, men vakker dame, snakket med henne. Det var så tydelig hvor mye hun elsket datteren sin. De to kunne ikke se meg; Jeg observerte dem på avstand. Det var så mye ømhet, så mye ro mellom disse to menneskene. Moren kjærtegner datterens ansikt, forklarte noe, pekte på trærne. Deres ansikter var helt avslappet, ingen frykt, ingen spenning, bare kjærlighet.

Jeg gikk videre, og fortsatt i parken, så jeg et par omgitt av en gruppe mennesker. Det var et familiefotografi. En mann og en kvinne skulle tydeligvis gifte seg; Han hadde på seg en formell dress, hun var kledd i brudekjole. Så la jeg merke til at store svarte solbriller gjemte en stor del av mannens ansikt. Han var blind. Sannsynligvis var han sterkt brent bak de mørke brillene. Hans fremtidige kone var yngre, og hun var attraktiv. Hun var glad! Hun fortsatte å småprate, le muntert. Jeg kunne ikke tro det. I Vesten har folk forrådt hverandre, forlatt hverandre over den minste ulempe eller tvil, for de mest egoistiske grunner. Og her sluttet en ung, attraktiv kvinne seg sammen med en skadet mann, så de kunne gå sammen side om side resten av livet.

Jeg så mye av Nord-Korea etter de få timene i parken. Jeg ble konfrontert med den mest befestede grensen på jorden. Jeg møtte og diskuterte filosofi og hvordan Vesten prøver å dehumanisere sine fiender med Yang Hyong Sob, visepresident i Folkekomiteens stående komité. Jeg diskuterte filosofi og eksistensialisme med den store teologen og filosofen John Cobb, ombord på bussen som tok oss fra Pyongyang til grensen.

Verdens mest befestede grense

Det var «store øyeblikk» under denne turen, flotte feiringer rundt meg. Det var utførlige forestillinger og taler, marsjer og musikk. Likevel rørte ingenting meg så dypt som de øyeblikkene i parken. Der observerte jeg den enorme ømheten gitt et barn av hennes mor. Og jeg opplevde den naturlige og vakre enkelheten og glede av kjærlighet, blandet med ro og verdighet, utstrålt av en ung kvinne som giftet seg med sin blinde og skadede partner.

Dette er Nord-Korea, som jeg har vært privilegert nok til å ha observert med mine egne øyne. Det er Nord-Korea som presidenten vil «håndtere», noe som betyr «å ødelegge». Og det er Nord-Korea, hvor jeg, som ved så mange andre anledninger i så mange land, innså at det fortsatt er så mye kjærlighet på denne jorden; og at ingen barbari, ingen grusomhet, noen gang ville kunne beseire den.

Et av de mange teatrene i Pyongyang

Dette essayet er ikke min «vanlige ting». Det er ikke filosofi eller et reisebrev. Jeg vet ikke hva det er. Jeg bryr meg ikke om hva det er. Jeg ville bare dele noe med leserne mine: noe som er inne i meg akkurat nå, noe som roper og gjør opprør mot tingenes tilstand.

Det jeg er sikker på, er at i skrivende øyeblikk, ønsker jeg være der, i Pyongyang. Jeg vil dra tilbake, selv om ingen har invitert meg til å komme tilbake, ennå.

Ramsey Clark delegasjonen til Nord-Korea. (Ramsey Clark nr. 3 fra venstre, Vltchek nr 6)

Hvis oppsynsmannen, sjefen, bestemmer seg for å angripe, vil jeg være på mine føtter og være klar og oppvakt, mot hans skip og missiler. Akkurat slik, som alltid, uten skuddsikker vest, bare med kameraene mine, en penn og en enkel notisblokk, samt en liten asiatisk drage – en lykkebringer – i lommen.

Jeg kommer ikke til å være redd. Jeg tror ikke de fleste av Nord-koreas folk ville være redde. Bare de som er klare til å begå massemord, om og om igjen, i alle verdenshjørner, er nå mest sannsynligvis redde; I hvert fall ubevisst, i hvert fall i sitt eget indre, så vel som i sin egen galskap.


Andre Vltchek er filosof, forfatter, filmskaper og gravende journalist. Han har dekket kriger og konflikter i en rekke land. Tre av hans siste bøker er den revolusjonære romanen «Aurora» og to bestselgende verk av politiske skrifter: «Exposing Lies of The Empire» og «Fighting against Western Imperialism«. André lager filmer for Telesur og Al-Mayadeen. Se Rwanda Gambit, hans banebrytende dokumentar om Rwanda og Congo. Etter å ha bodd i Latin-Amerika, Afrika og Oseania, er Vltchek for tiden bosatt i Øst-Asia og Midtøsten, og fortsetter å jobbe over hele verden.

One comment

Kommentarer er stengt.