Afghanistan, reisebrev fra et ødelagt land, del 2: «Det gjør vondt, som bare kjærligheten gjør.»

Av Andre Vltchek

 

Vestens (midlertidige) seier

Mens jeg var i Kabul, ble jeg fortalt av en av de lokale ekspertene som arbeider for en internasjonal organisasjon:

Den nasjonale planen for utdanning (NESP) for Afghanistan ble nylig skapt … Finansieringen kom fra Vesten. Mange møter ble holdt direkte i den amerikanske ambassaden og på kontorene til Verdensbanken. Den afghanske utdanningsdepartementet hadde svært lite å si om læreplanen, som i utgangspunktet var diktert av vestlige land …

Jeg kan ikke oppgi kilden til denne informasjonen, ettersom hun mest mest sannsynlig ville miste jobben for å uttrykke slike synspunkter.

Hun avklarte senere videre:

De politiske beslutningene om utdanning er foreslått av giverlandene, som for det meste er vestlige land. Utdanningsdepartementet, med begrenset kapasitet, har en mindre rolle i utarbeidelsen av NESP III planene. Istedenfor å bygge styresmaktenes kapasitet, tar giverlandene en ledende rolle i å endre utdanningssystemet, og dette sikrer garantert en ikke bærekraftig utdanning for Afghanistan.

Som i alle klientstater av Vesten, er utdanning i Afghanistan manipulert og rettet mot å tjene Vestens interesser. Den er forventet å produsere lydige masser som ikke stiller spørsmål. I stedet for bestemte og produktive patrioter, gulpet de opp butlere for regimet, som igjen hovedsakelig tjener utenlandske interesser.

Nesten all informasjon flyter gjennom kanaler som er i det minste til en viss grad er påvirket fra utlandet: sosiale medier, TV-nettverk og trykte medier.

Den sagnomsuste afghanske motstandsviljen og motet er (forhåpentligvis bare midlertidig) brutalt knekket, under oppsyn av svært profesjonelle utenlandske propagandister og folk som jobber med å indoktrinere.

De som er villige til å samarbeide med okkupasjonsmakten skjuler det plutselig ikke engang, de bærer tilstanden stolt, som om et våpenskjold, ikke som en skammelig ting. Mange er nå glade for å bli assosiert med Vesten og dens institusjoner.

Faktisk kan okkupasjonen ikke engang kalles en okkupasjon lenger, i hvert fall ikke av elitene som er godt belønnet av systemet for sine språklige og intellektuelle saltomortaler og piruetter.

Og det afghanske folket fortsetter å forlate landet.

Afghanistan mister sine mest talentfulle sønner og døtre, hver dag, hver måned, for alltid.

Yukiko Matsuyoshi, en tidligere japansk diplomat som for tiden er utdanningsekspert ved FN, er bekymret for dagens trender i Afghanistan, et land hvor hun tilbrakte flere år:

Nå har de sosiale klassene blitt gjenopprettet etter Talibans fall, men landet ser ikke ut til å ha noen ideologi. Folk følger bare trender som er kastet deres vei. Det er korrupsjon, det er den store virksomheten med valmuer og det er palasser. Og det er elendighet på landsbygda, knapt noen tilgang til informasjon. Afghanere forlater sitt land. Den som kan, reiser: gode mennesker, personer i statsapparatet … det virker som alle forsøker å flykte.

Plutselig oppfattes Vesten som det lovete landet. De som greier det, skryter av sitt nye «hjem», de sender fargerike bilder gjennom sosiale medier: Disneyland, Hollywood, tyske slott …

Jeg har sett den andre siden av saken, i forferdelige flyktningleirer i Hellas, i den franske Calais-leiren; folk som drukner under forsøk på å krysse havet fra Tyrkia til EU.

Det er ingen diskusjon om Afghanistan bør være kapitalistisk eller sosialistisk lenger. Debatten har stoppet. Beslutningen er tatt – et annet sted, selvsagt.

Ansiktene til Nord-Alliansens ledere «dekorerer» (eller noen vil si: er arr langs) alle hovedveiene der jeg kjørte. Ahmad Sjah Massoud ble en nasjonalhelt under av Karzai-regimet.

Massouds grav

Jeg reiste mer enn 100 kilometer nord, for å se Massouds grav, eller en tommel, eller hva denne uhyrligheten de har bygget i den fantastiske Panjshir-dalen egentlig er. Horder av folk kjøre dit i helgene, noen helt fra Kabul, og det er også de som ber til «lederen».

Den tidligere «anti-sovjetiske» og anti-kommunistiske kjemperen, han er absolutt en perfekt «helt», hvis minne spres overalt av det pro-vestlige regimet.

Når vi kjører gjennom Panjshir-dalen, så jeg flere sovjetiske stridsvogner og pansrede kjøretøyer som rustet ved siden av veien. Jeg så også en ødelagt landsby, en uhyggelig påminnelse om krigen. Det kalles Dashtak. Adobehusene ser ut som en kirkegård, som et vemmelig monument.

Jeg tok bilder og sendte dem til Kabul, til mine venner, for identifikasjon. Jeg vil vite, jeg følte at jeg måtte vite, hvem som jevnet med jorden denne byen ved elven, omgitt av slike fantastiske fjell.

Svaret kom etter bare noen minutter: «Jeg tror det var i 1984, av Sovjetunionen». Det som fulgte var en lenke som førte til en bok utgitt i Vesten, som siterer en tidligere ukrainsk-sovjetisk rådgiver for en afghansk bataljonssjef. Navnet på boken var «Bjørnen dro over fjellet».

Sitatet hørtes ikke altfor overbevisende ut. «La oss dra tilbake», spurte jeg min sjåfør og oversetter. «La oss snakke med folk på den andre siden av elven.»

Vi fant tre innbyggere, i tre forskjellige deler av landsbyen; tre personer gamle nok til å huske hva som skjedde her for omtrent 30 år siden. Alle tre vitnesbyrdene stemte overens innbyrdes: Massoud sine styrker brakte flyktninger hit fra flere andre deler av dalen. Før kampen begynte, forlot alle stedet. Under kampen, ​ble adobehus ødelagt, men ingen sivile døde inne i dem.

Det er alltid mange forskjellige tolkninger av historiske hendelser. Men analysene av moderne afghansk historie formidlet av Vesten og det afghanske regimet blant det afghanske folket, er mistenkelig monotone og skremmende ensidige. Jeg planlegger definitivt å revidere dette punktet under min neste reise til landet. Jeg ser det som viktig. Fremtiden for Afghanistan avhenger av å forstå fortiden.

*

Her er store Zeppelin-droner, ekle luftbårne overvåkingsting. De svever over den amerikanske flybasen nær Bagram. De samme dronene kan ses mens de svever over Kabul, men i Bagram-området, med det dramatiske bakteppet av fjellene, ser de spesielt forferdelige ut.

Luftvåpenets base er enorm. Den ser enda større ut enn Incirlik nær Adana i Tyrkia. Det er en absolutt mesterverk av militær vulgaritet, med vakttårn overalt, med piggtråd, flere lag med betongvegger, overvåkingskameraer og kraftige flomlys. Hvis ikke dette er en okkupasjon, så hva er egentlig en?

Igjen er min sjåfør avslappet. Jeg ønsker å fotografere denne uhyrligheten, og han kjører meg rundt, slik at vi kan identifisere et virkelig godt sted å ta bilde fra. Jeg beregner lyset, på jakt etter riktig vinkel, slik at de som observerte oss fra innsiden av «borgen», ville bli blendet i solnedgangen, og vi kunne i det minste få et par skikkelige bilder.

Jeg er klar over det faktum at i Afghanistan, dreper Imperiet ofte alt som beveger seg, ved den minste mistanke eller uten mistanke i det hele tatt. For dem, teller lokalbefolkningens liv nesten for ingenting.

Når solen går ned, begynner jeg å jobbe fort.

Jeg føler at mitt besøk til Afghanistan ville vært ufullstendig uten i det minste å få noen bilder av basen – en av de mest uttrykksfulle symbolene for okkupasjonen.

Så dette er hva Afghanistan ble til under de vestlige ‘frigjørende’ støvlene! Piggtråd, utenlandske jetfly, betongvegger overalt, kamper med de religiøse fundamentalistiske elementer (oppfunnet og produsert av Vesten), grotesk brutal kapitalisme, uvitende eller skamløs kollaborering, våpen, våpen og våpen, samt elendighet i nesten hvert hjørne, og en av de laveste levealdrene og levekårene på jorda! Og selvfølgelig, rømmer folk. De forlater dette vakre landet bak seg – et land som er plutselig er uelsket, ydmyket, forlatt av så mange!

Alt dette skjer bare omtrent fire tiår etter den heroiske forsøket på å bygge noen store sosiale boligprosjekter, etter gjennomføringen av en velfungerende offentlig transportnettverk, offentlig utdanning og medisinsk behandling, samt et forsøk på å innføre sekularisme mens de bygde et anstendig, egalitært samfunn.

Den strålende seieren for vestlig imperialisme over en av de eldste og største kulturene ser ut til å være komplett. Britene prøvde ved flere anledninger; de myrdet og torturerte, men ble beseiret. De tilga aldri. De ventet i flere tiår, og slo deretter tilbake med sine muskuløse og aggressive avkom. Og her er de, alle sammen, nå!

Afghanistan ser ut til å være utmattet og beseiret. Det er hardt skadet, og det har blitt dratt gjennom ufattelig skitt.

Men jeg tror ikke det er knust, av Vesten eller av religiøse fundamentalister, eller av disse to historiske allierte sammen.

Innerst inne, vet Afghanistan bedre. Det opplevde allerede mange år med håp; det kjenner smaken av det. Under de lange århundrene og årtusenene av sin eksistens, overlevde det flere fryktelige øyeblikk, men det reiste seg alltid, ubeseiret og stolt. Jeg er sikker på at det vil reise seg igjen.

Når jeg flyr, kjører eller går gjennom disse flotte fjellene, følte jeg ofte at Afghanistan er som en levende organisme; den blunket til meg, ga meg beskjed om at den er i live, at den ser alt som foregår, at det ikke er forgjeves i det hele tatt å kjempe for sin fremtid.

De lyseblå trolleybussene i Kabul på 70 eller 80-tallet

Jeg så stubbene av de elektriske kontaktene som brukte å holde, for noen tiår siden, de lange ledningene som bruktes av det legendariske trolleybuss-nettverket i Kabul.

«Disse vakre kjøretøyene kom fra tidligere Tsjekkoslovakia», sa en mann, en kontorarbeider, som jeg stoppet i sentrum av byen. «De var vakre, og vet du hvem som brukte å kjøre dem? Noen unge jenter; optimistiske kvinner som av en eller annen grunn alltid var i godt humør.»

Tilsynelatende hadde Kabul tre trolleybusslinjer, en av dem som begynte (eller sluttet) ved «Kino Pamir». Hvilken farge hadde trolleybussene i Kabul? Jeg så noen bilder, men de jeg greide å finne, var i svart og hvitt. Da jeg var barn og vokste opp i Tsjekkoslovakia, var våre røde. De i Leningrad, byen hvor jeg er født, var blå og grønne, noen røde også. Da de akselererte, var det som om de sang en enkel sang, eller sutret og klaget hånlig om sitt harde liv.

Jeg forestilte meg en kvinne i arbeid, som vet hva hun vil, som stiger ombord disse trolleybussene. Hun er kanskje ivrig etter å få med seg en av de gamle store sovjetiske filmene på kino Pamir, kanskje «‘Daggrya her er stille«, eller hun skal gå på arbeid eller på besøk i ulike deler av byen. Hun vil sette seg på et behagelig sete i bussen. Det begynte å bli mørkt, men byen var trygg. Kvinnen bak rattet smilte virkelig. Det hang flagg rundt i hele byen. Det var håp. Det var en fremtid. Det var et land å bygge og elske.

Jeg hadde mistanke om at trolleybussene i Kabul var faktisk var lyseblå. Jeg aner ikke hvorfor. Det var bare min intuisjon.

*

Plutselig hørte jeg et kraftig smell, og deretter bremser som kvinte.

«Rull opp vinduet!» ropte min sjåfør. Vi dro inn i en slum bebodd av internt fordrevne. Vi forlot veien. Støv overalt, absolutt elendighet. Byen Bagrani, nå slummen Bagrani, bare noen få kilometer øst for Kabul, ved veien til Jalalabad.

Jeg grep den tunge metallklumpen av mitt profesjonelle Nikon-kamera.

Min drøm om Afghanistan på 70-tallet, et mildt og entusiastisk land, ble brått avsluttet. Nå var alt rundt meg bare barn som lider av underernæring. Jeg hørte anspente, anklagende stemmer av menn og kvinner som ble tvunget til å komme hit fra alle hjørner av Afghanistan. Vi kjørte på en humpete vei, mot en rekke halvt kollapsete leire-strukturer og skitne telt.

«Vi flyktet kampene i Shinwar, Helmand-provinsen, fra rundt Jalalabad og Kandahar», ropte flere internt fordrevne som bor i Bagrani mot meg:

Vi har 1.000 familier fra Helmand og mer enn 1.000 familier fra Kandahar som bor her. Vi mistet husene våre i våre landsbyer og byer … Også folk rundt Jalalabad mistet sine hjem. Daesh (ISIS) opererer i flere deler av landet … Taliban-kjempere bytter ofte side, de blir Daesh. Kamper skjer overalt: Daesh, Taliban og regjeringshæren står overfor hverandre.

Hvor involvert er NATO generelt og USA spesielt, spør jeg, gjennom min tolk.

Amerikanerne er der, selvfølgelig. Stort sett kjemper de fra luften, men noen ganger er de også på bakken.

Har de drept sivile?

«Ja, de … Våre sønner, våre ektemenn blir jevnlig drept av dem», roper en kvinne kledd i en blå burka, som holder et lite barn i armene.

Elendighet er overalt og ødelegger landet, sa jeg. Og det er nesten ingen hjelp kommer fra den korrupte og nesten konkurse staten.

Fru Sidiqah, en eldre dame, roper i desperasjon og sinne: «Vi har ingenting igjen, men ingen hjelper oss! Vi vet ikke hva vi skal gjøre.»

Mens jeg fotograferer, begynner en liten klynge folk å vugge på bilen. Ting blir anspent, men jeg føler ikke at vi står overfor noen umiddelbar fare. Jeg fortsetter å jobbe. Dette er alt blitt svært personlig. Jeg forstår ikke hvorfor, men det er det…

Så stille, en liten gruppe mennesker nærmer seg oss. Blant dem er en mann med et svært langt skjegg, og en jente med et vakker og tragisk ansikt. Hun har på seg en T-skjorte som viser flere søte hvite mus, men hennes høyre erme er tomt. Hun mangler hele armen.

Ansiktet hennes er slående. Hun stirrer rett inn i kameraet mitt, og når jeg senker objektivet, føler jeg at øynene hennes begynner å bore seg inn i meg. Uten at en eneste ord ytret, aner jeg tydelig hva hun prøver å formidle:

«Hva har dere gjort med meg?»

Jeg prøver å holde blikket hennes i minst et par sekunder, men så senker jeg øynene. Nå har jeg panikk. Jeg ønsker å omfavne henne, holde henne, ta henne vekk herfra, hvor som helst, på en eller annen måte; å adoptere henne, fly henne ut herfra, gi henne et hjem, men jeg vet at det ikke er noen måte jeg ville få lov til å gjøre det. Brillene mine blir veldig duggete. Jeg mumler noe usammenhengende. Jeg er tøff, jeg har opplevd mange kriger, jeg har møtt døden ved ulike anledninger. Jeg prøver å holde meg rolig når jeg er på steder som dette; når jeg arbeider. Det som skjer med meg her, skjer svært sjelden, men det skjer.

Det er 4 mars 2017, Afghanistan. Mitt fly skal dra neste dag, sent på ettermiddagen. Jeg vet at jeg vil ta det. Men jeg innser også – og jeg lager et stille løfte til denne lille jenta med den søte genseren og et tomt erme – at jeg aldri helt vil forlate hennes land.

*

Hva som vil skje senere, er forutsigbart: enda en søvnløs natt. Alt vil komme tilbake, spilles av som en film inni hjernen min. Den provisoriske leiren i Baghrani, en annen leir som huser evakuerte fra Kunduz, noen fortsatt aktive minefelt midt i Herat, de hundrevis av levende likene som vegeterer midt i 6. distrikt i Kabul, så flere eksplosjoner, utallige rustende skrotter av sovjetiske tanks, den uhyggelige og enorme amerikanske flybasen nær Bagram, Massouds bisarre grav, hvite Zeppelin-droner, betongvegger, vakttårn, sikkerhetskontroller, og de hule munningene av ulike typer våpen som peker i alle retninger.

Bagram-basen

Jeg vil være trøtt og sliten, men jeg vil være godt klar over at jeg ikke har rett til hvile, ikke nå, ikke noengang snart.

Jeg fortsetter å tenke på Kino Pamir, om trolleybussene i Kabul, og Blokk 21 i Makroyan-nabolaget, bygget i sosialistisk stil … 4 etasjer, 2 eller kanskje 3 innganger … Jeg fortsetter å tenke på hva som kunne ha skjedd der, hvis livet ikke hadde blitt så brått og brutalt avbrutt.

Afghanistan er et fantastisk, men veldig arrete og skadet land, som lider av hjernerystelse. Det er svimmelt og desorientert. Det kan knapt gå. Likevel, siden det er Afghanistan, har det gått videre uansett, mot alle odds!

Senere den kvelden, husket jeg hva den stor cubanske poeten og sangeren Silvio Rodriquez gang skrev om Nicaragua. Og på ett punkt, bare en liten stund før daggryet begynner å gi lyse farger til verden, erstatter jeg Nicaragua med Afghanistan, og plutselig innser jeg at det er akkurat det jeg føler mot denne vakre og knuste nasjonen: «Afghanistan gjør vondt, som bare kjærligheten gjør.»

Det gjør vondt som kjærligheten …

Det gjør vondt … veldig. Derfor er det kjærlighet.

Alt dette vil skje senere flere timer senere. På slutten vil jeg slutte å slåss mot det, og bare akseptere det.

Men nå, klatrer den gamle Toyotaen tilbake på en asfaltert vei. Jeg kan knapt holde øynene åpne. De siste dagene har jeg sovet veldig lite.

Tahir, min sjåfør og nå min kamerat, ser overraskende rolig og ubekymret ut. Etter all denne tiden da han har jobbet med meg, var han hele tiden klar for ethvert eventyr, eller mareritt.

Han gir meg en bunke tørkepapir. Mitt venstre håndledd blør, men ikke altfor ille. Mest sannsynlig ble jeg truffet eller rispet av noe i slummen uten å vite det. Mine kameraer føles stadig tyngre og min bærbare PC ser skitten ut; Jeg fortsetter å slippe den på gulvet. Også klærne mine ser skitne ut. Men vi går, vi beveger oss fremover, og det er bra!

«Det hele er ‘fucked up‘, Tahir», informere jeg ham høflig.

«Ja», svarer han, med en lik mengde respekt. Vi er et godt team.

«Men vi drar», minne jeg ham og meg selv om.

«Vi drar.»

Igjen faller hodet mitt på brystet. Jeg åpner øynene bare noen få minutter senere. Det er allerede svært mørkt. Kabul er rundt oss; Afghanistan. Det føles godt å være her. Jeg er glad jeg kom.

«Hvor vil du dra nå?»

«Jalalabad, takk.»

«Jalalabad er bak oss… Og på dette klokkeslettet … »

Han sier ikke nei. Han sa aldri nei til noen av mine forespørsler i løpet av alle disse dagene. Han bare informere meg. Hvis jeg var virkelig sprø nok og insisterte, ville han bare ha kjørt meg dit. Han vet at vi ville ha vært fortapt, kanskje til og med blitt drept, men han ville ikke ha nektet. Han er min kamerat og jeg føler meg trygg med ham.

«Beklager, jeg sovnet … Hva jeg mener: vi skal dra til Jalalabad snart, når jeg kommer tilbake til Afghanistan.»

Jeg tenker i noen sekunder. Denne kjøreturen, bare å være her, føles rett, akkurat slik det er ment å være. Jeg er ikke sikker på hvor jeg ønsker å dra akkurat nå, men én ting jeg vet sikkert: Jeg må holde det gående.

«Vær så snill og bare kjør, Tahir.»

«Videre?» spør han, intuitivt. Jeg vet at han vet. Vi vet begge, men det skader ikke å spørre.

«Ja takk. Kjør fremover. Alltid fremover! »


Andre Vltchek er filosof, forfatter, filmskaper og gravende journalist. Han har dekket kriger og konflikter i en rekke land. Tre av hans siste bøker er den revolusjonerende romanen «Aurora» og to bestselgende verk av politiske skrifter: «Exposing Lies of The Empire» og «Fighting against Western Imperialism«. André lager filmer for Telesur og Al-Mayadeen. Se Rwanda Gambit, hans banebrytende dokumentar om Rwanda og Congo. Etter å ha bodd i Latin-Amerika, Afrika og Oseania, er Vltchek for tiden bosatt i Øst-Asia og Midtøsten, og fortsetter å jobbe over hele verden.

 

One comment

Kommentarer er stengt.