BBC publiserer nye bevis for hundre år gammel krigspropaganda

Vanligvis tar det kanskje ti år fra våre stater sprer en løgn til den blir allment avslørt, og da er det for sent. Moralen er kanskje å være sterk nok til ikke tro dem fra starten av. Metodene er verdt å studere -anonyme kilder, ‘vasking’ av historiene gjennom tilsynelatende nøytrale kilder, osv.

De har ikke forandret seg på hundre år. Med en fantastisk mangel på selvinnsikt, publiserer britiske BBC her en sak om en løgn fra første verdenskrig. Selv nå, hundre år senere, føler statskanalen seg nødt til å kategorisere saken i ‘kultur og underholdning’!

punch-der-kaiser

Av David Clarke

Falske nyheter og falske historier som later som de er ekte nyheter, er ikke noe nytt.

I løpet av våren 1917, publiserte noen av Storbritannias mest innflytelsesrike aviser en grusom historie som har blitt kalt «mestersvindelen» – og jeg tror vi endelig har bevis på hvor den kom fra.

Storbritannia prøvde på den tiden prøver å bringe Kina inn i første verdenskrig på alliert side.

I februar, dukket en historie dukket opp i den engelskspråklige North-China Daily News. Saken hevdet at styrkene til der Kaiser «utvant glyserin fra døde soldater».

Rykter om denne behandlingen av døde kropper hadde vært i omløp siden 1915, men hadde ikke blitt presentert som fakta av noen offisiell kilde.

‘Lukten av brent kalk’

Dette endret seg i april, da ærverdige The Times og Daily Mail publiserte beretninger fra anonyme kilder som hevdet å ha besøkt en Kadaververwertungsanstalt, eller en lik-utnyttelses-fabrikk.

The Times publiserte historien under overskriften «Tyskerne og deres død», og tilskrev påstanden til to kilder – en belgisk avis utgitt i England og en historie som opprinnelig dukket opp i en tysk avis, Berliner Lokal-Anzeiger den 10. april.

Det tyske fortellingen, ved reporter Kal Rosner, beskrev en ubehagelig lukt «som om kalk ble brent» da han passerte likfabrikken.

Rosner brukte ordet ‘Kadaver’, som refererte til likene av dyr – hester og muldyr – ikke menneskekropper.

Senere, kom The Times med en lengre artikkel som siterte fra en ikke navngitt belgisk kilde som beskrev i dyster detalj hvordan likene ble behandlet.

_94681738_kadavercartoon_nationalarchive.jpg

En tegneserie publisert kort tid etterpå av Punch presenterte den uhyggelige historien med bildeteksten «kanonføde – og etter».

Den tyske regjeringen protesterte høylytt mot disse «avskyelige og latterlige» påstandene.

Men deres protester ble overdøvet av det offentlige uttrykket av redsel fra den kinesiske ambassadøren. Kina erklærte krig mot Tyskland den 14. august 1917.

Men inntil nå, har ingen vært i stand til å oppdage det avgjørende beviset som ville fastlegge mysteriet om hvem som skapte historien – og hvem som godkjente forvandlingen av det fra en falskt rykte til et offisielt «faktum». Jeg tror vi nå kan påvise det.

‘Bildetekster ble byttet’

Det var i 1925 at sir Austen Chamberlain innrømmet, i en uttalelse i Underhuset, at det «aldri var grunnlag» for det han kalte «denne falske rapporten».

Samme år, innrømmet angivelig det konservative parlamentsmedlemmet John Charteris – som var sjef for etterretningen – mens han var på en foredragsturné i USA, at han hadde fabrikkert historien.

The New York Times avslørte hvordan Charteris sa han hadde byttet om teksten fra ett eller to fotografier som ble funnet på fangede tyske soldater. Ett fotografi viste et tog som fraktet døde hester som skulle lages såpe av, det andre viste et tog brakte døde soldater hjem for begravelse.

Bildet av hestene hadde ordet ‘Kadaver’ skrevet over det, og Charteris sa angivelig han «fikk bildeteksten flyttet til bildet som viser de døde tyskerne, og sendte fotografiet til en kinesisk avis i Shanghai for publisering».

Da han kom tilbake til Storbritannia, nektet Charteris for å ha sagt det. Siden den gang, har ingen vært i stand til å oppdage fotografier eller noen klar dokumentasjon som kunne vise at etterretningstjenesten konspirerte med pressen for å fremme løgnen om likfabrikken.

_94681842_papers_composite.jpg

Men jeg har funnet det jeg mener er en av fotografiene nevnt av Charteris i en av utenriksdepartementets samlinger i riksarkivene.

Bildet, i svarthvitt, datert 17. september 1917, viser tydelig likene av tyske soldater, bundet sammen i bunter, som ligger stablet på et tog bak frontlinjen, akkurat som Charteris hadde beskrevet i 1925.

Følgebrevet, fra en militær etterretningsoffiser i Whitehall [regjeringen], er adressert til regjeringens informasjonsdirektør, oberst John Banach, forfatter av boken The 39 Steps. Brevet fra MI7, militærets propagandaenhet, tilbyr krigsdepartementet «et fotografi av Kadaver, videresendt av general Charteris for propagandaformål».

Løgn får konsekvenser

I 1917 var 13 offiserer og 25 betalte forfattere ansatt i MI7, noen av dem hadde dobbeltrollen som «spesial-korrespondenter» for nasjonale aviser. En av MI7 sine mest talentfulle agenter var major Hugh Pollard som kombinerte sitt arbeid i propagandaavdelingen med rollen som spesialkorrespondent for Daily Express.

Etter krigen, innrømmet Pollard sin rolle i å spre løgnen om likfabrikken til sin fetter, Ivor Montague.

Da han skrev i 1970, mintes Montague: «vi lo av hans dyktighet da han fortalte oss hvordan hans avdeling hadde startet beretningen om den tyske likfabrikken og hvordan huneren brukte myriadene av de døde fra skyttergravskrigen for å lage såpe og margarin.»

Men løgnene har konsekvenser. I løpet av 1930-tallet, ble løgnen om likfabrikken brukt av nazistene som bevis for britiske løgner under første verdenskrig.

Historikere Joachim Neander og Randal Marlin minner oss om hvor disse falske historiene «sener oppmuntret til vantro når tidlige rapporter sirkulerte om Holocaust under Hitler».


David Clarke er professor ved Sheffield Hallam University

http://www.bbc.com/news/entertainment-arts-38995205

Les også: Løgn i krigstid – må det være slik?

 

Advertisements