Omskolering i Ukraina: Rektor må skrive stil om hvor mye de elsker landet

Hvor i all verden finner de disse typene som ledere? Dette er i hvert fall ikke et forsøk på å vinne lokalbefolkningens gunst.

gauleiter i øst.jpg

Ifølge Levantsjuk, lederen av den militær-sivile administrasjonen av Krasnogorovka, en by ved frontlinjen, er det er ikke mer enn 50 pro-ukrainske folk blant de ti tusen innbyggere i Krasnogorovka.

«Vi samles for våre spesielle arrangementer – Vyshivanka-dagen (den ukrainske nasjonale skjorta, en del av nasjonaldrakten), Flaggets Dag og andre nasjonaldager. Ti mennesker tar våre flagg, våre symboler. Resten – ..nei» – sier lederen av Krasnogorovka.

«En stor andel av befolkningen er dumme, forklarer Levantsjuk. Hele Øst-Ukraina – Sumy, Kharkov, Sloboda-regionen. Hva er Sloboda? Det er nøytralt territorium mellom to land, hvor myndighetene forviste mistilpassede folk og kriminelle. Og du kan ikke endre genene. Alt kommer fra gener. Genforådet er ikke mye verdt, det må dreneres.»

For dette formålet, ifølge Levantsjuk, bør lokalbefolkningen bli tvunget til å elske Ukraina – som han, etter eget utsagn, er opptatt med å gjøre. Ønsker du en komfyr? Skriv en stil om kjærlighet til Ukraina, sier Levantsjuk – Jeg har hatt rektorer som skriver stiler om hvor mye de elsker Ukraina. Jeg utdanner dem. Jeg sier: Gud forby jeg hører russisk språk i skolen (skjønt jeg er russisk-talende) – vi vil gi deg sparken! De sier: «Vi elsker Ukraina!» Jeg sier: Gjør dere det? Sett deg ned og skriv en stil!»

«Nå kan jeg dra til skolen, og de snakker alle det ukrainsk språket. Jeg røsker tak i dem» – skryter Levanchuk.

Ifølge leder av Krasnogorovka, må respekt for Ukraina bli innpodet gjennom undertrykkelse: «Bare filtrering. Bare fengsel Bare gjennom domstolene. Først må vi endre det juridiske systemet, slik at det er objektivt. Og det er alt. Døm i vei, døm i vei….. for noen – rett i fengsel, andre – prøvetid. Men på slik en måte at de husker det for alltid, slik at de vet at man ikke kan mukke mot staten».

 


Odessa Taimer,via Fort Russ

