Tidligere Femen-aktivist for retten i Frankrike: «Dette er åpenbar hykleri – europeere støtter oss bare så lenge vi protesterer et annet sted»

Forkortet intervju fra ukrainsk media med Yana Zhdanova. Jeg synes det er morsomt hvordan hun klager på at franskmennene heiet på dem da de utførte performance art hjemme, men da de gjorde det samme i vest, sa de hun hadde gått for langt, og stilte henne for retten.

fm2.png

Arthur Gor intervjuer Yana Zhdanova

I 2014 ble Yana Zhdanova arrestert da hun – toppløs – satte en stake i en voksdukke av Putin i Grévin-museet i Paris. Hun kalte det «en Poodoo-dukke performance». I et intervju med tidsskriftet «Apostrophe» forteller hun hvorfor hennes rettslige saga ennå ikke er over, tre år senere […] og hvorfor Femen har opphørt å eksistere.

Yana, en fransk domstol droppet anklagene om ekshibisjonisme mot deg for din  performance med Putin-dukken. Tror du du endelig har vunnet?

Ingenting er over ennå. Jeg vant en appell, ja […] men aktor kommer til å anke min seier i en høyere rettsinstans. […] Enten er dette hans personlige initiativ, eller det er koblet til fremveksten av høyreorienterte krefter i Frankrike, da dette er delvis en politisk sak knyttet til voksdukken av Putin – så det kan være en annen grunn for at de ikke ønsker å slippe det så lett. Så langt har jeg vunnet, og loven er på min side, men aktor ønsker å stille meg for en annen domstol.

Så Femen er under press også i Frankrike?

Ja, ting blir mindre fritt også her. Når du bor i Europa, skjønner du at det ikke er mye mer frihet her enn i Ukraina. Vel, selvfølgelig, det er friere enn Ukraina, men bare på noen måter. [Det viktigste er at] i Frankrike, fungerer rettssystemet. Her kan du håpe på en slags rettferdig rettergang. Hvis du er tiltalt, men du har en god sak, en god advokat, og loven er på din side, har du ingenting å frykte. I Ukraina, vet du hvordan det er, så det er en stor forskjell.

fm1.jpg
Hun ble til slutt frikjent i appelldomstolen 12. januar 2016

Hva med svaret på din performance i Europa og i Ukraina? Du kan nå sammenligne hvordan samfunnet reagerte på Femen i Frankrike og her.

Ingen betydelig forskjell, egentlig. […] Vel, da vi gjorde ting i Ukraina, og franskmennene så nyheter om våre performance-er, klappet de. De støttet oss, og sa vi er hadde rett, at vi protesterer mot diktaturer i Russland og Ukraina, kalte oss frihetskjempere … Men da vi ankom Frankrike og begynte å gjøre de samme tingene her, ble franskmennene plutselig forbanna, de begynte å si: «Hva er det du gjør? Vi ønsker ikke disse ting, de er [amoralske og ulovlige].»

For eksempel ble vi kritisert [og straffeforfulgt] for vår performance i katedralen Notre Dame . Da Pussy Riot lagde en lignende performance i hovedkatedralen i Moskva, støttet franskmennene dem sterkt, og var rasende da jentene ble funnet skyldig, men senere, da vi gjorde det samme i Frankrike, begynte folk å rope at vi vanhelliger deres kirke.

Eller reaksjonen til at vi hogg ned et kors i Kiev. Europeerne var veldig støttende til denne handlingen, og sa det var en handling av demokrati, en manifestasjon av ekstrem ateisme, at det var så kult – men da jeg stjal et jesusbarn fra krybba i Vatikanet, sa det igjen at jeg var gått over streken, vanhelliget et hellig sted, og alt det der. Så dette er et åpenbar hykleri: hvis vi gjør vår greie et annet sted, støtter europeerne det, fordi de er «for demokrati, ytringsfrihet og uttrykksfrihet», men hvis vi protesterte i Europa, sier de «hvilken rett har du til komme hit og skjende våre kirker?».

Og høyresiden sier rett ut: «Hvorfor kommer dere hit, dra tilbake til Ukraina».

topless-god-is-woman-2-640x381.png
Performance i Vatikanet

Fikk du direkte trusler?

Selvfølgelig. Vi hadde et «Femen-hus» i Paris. I to år, var det vårt kontor, treningssenter, og bosted. Noen skrev på porten: «vi kommer til å drepe dere, skitne horer.» Vi fikk hatbrev. Selv politiet kom og spurte om vi var OK. Det er mange idioter i alle land. Det var rikelig med aggresjon mot oss i Ukraina, og det skjer her også.

Yana, forresten, FEMEN har nesten forsvunnet i Ukraina. Det er ingen nye høyprofilerte «performance-er». Hvorfor det? Har din bevegelse besluttet å fokusere på Europa?

Femen ekisterer ikke lenger. Den døde i 2015. Alle gikk sine egne veier. Det gamle teamet er borte.

Hvorfor? Kanskje ikke i Ukraina, men det er enkelte Femen-protester ellers rundt om i verden. Er de ikke er en del av organisasjonen?

Tilfeldige ting skjer. Alle gjør sine egne ting fra tid til annen. I Spania, i Frankrike, selv i Ukraina er det fortsatt et par jenter under ledelse av Anna Gutsul. De gjør til tider noe på egen hånd. Men det er ikke det […] Vårt system, vår opprinnelige idé, den tiden da vi jobbet syv dager i uken for å få ting til å skje – som er borte. …. For eksempel, jeg vet ikke engang hvem som nå driver vår hjemmeside og Facebook-side. De skriver lange artikler der, som ikke er knyttet til vårt arbeid. Det eneste som knytter dem med Femen er denne felles stilen av toppløse protesterer og skrive slagord på brystet. Men disse menneskene forstår ikke lenger hva de gjør. De tror at hvis en jente bare kler av og skriver et slagord på brystet, så er det automatisk sexy og Femen-stil. Men jeg – som en Femen aktivist, en av de mest aktive deltakere og grunnleggerne av ‘sextremisme’ – [mener at hva de gjør, er galt og meningsløst]. Jeg ønsker ikke å lage en offentlig skandale om det, men jeg er ikke fornøyd.

yana-zhdanova
Performance i Moskva

Så europeiske Femen-protester har ikke lenger noe å gjøre med den autentiske ukrainske bevegelsen?

Du kan selvsagt referere til det som «Femen»-aktiviteter, men […] den gruppen som skapte proteststilen til Femen var bare fem eller seks jenter, alle ukrainske. […] Disse jentene har forlatt gruppa og er ikke en del av Femen lenger. Hvem som bruker navnet nå, hva gjør de og hvorfor – jeg har ingen anelse. Nå er Femen ikke lenger en organisasjon, men en proteststil. En stil som vi skapte den gang vår organisasjon eksisterte. Nå er den bare lånt av andre. Stilen der folk bruker kroppen sin i kunsten, i en politisk kamp, som en måte å uttrykke sin politiske posisjon.

Så hvis Femen falt fra hverandre, hvorfor skjedde det?

Krangel om penger og makt (ler). Jentene som opprinnelig deltok i protestene var ekte aktivister. Ingen arbeidet for å fremme sin egen merkevare, sitt eget ansikt. Deretter dukket selvutnevnte «ledere» opp, og det var begynnelsen på slutten for organisasjonen. Noen jenter tillot seg å hevde at de var ledere innen Femen, og så – at de var ledende i hele organisasjonen. Til tross for at vi alltid sa at vi ikke er en klassisk feministisk organisasjon, at vi er noe nytt, med mer frihet og pluralisme, møtte vi vår ende akkurat som en klassisk kvinnekamp-organisasjon. Alle kranglet, kunne ikke dele makt og innflytelse, folk begynte å argumentere – «Jeg er best», «nei, jeg er bedre, jeg er lederen» – osv. osv.

Vil du, personlig, bruke andre former for protest mot systemet?

Jeg har alltid vært interessert i kvinners problemer, og vil fortsette, jeg ønsker bare ikke å bli assosiert med folkene som nå kaller seg Femen. Jeg ville aldri i livet mitt bli med i organisasjonen som den er nå, eller arbeide med dem på noen måte. Den er helt forandret … den er monstrøs. Jeg håper å bruke min erfaring til å produsere et annet, et mer allsidig produkt.

Hvorfor tror du at Femen i dag er «monstrøs»? Er det ideologiske forskjeller?

Enda enklere, visuelle forskjeller. Vi har aldri skjult at vi er [kroppsfokuserte] når det gjelder protesterer. Vi er ikke motstandere av bruk av ulike kvinners kropper i protester, men bare når temaet krever det. Vi valgte fortsatt jentene som skulle delta, til en viss grad. Jentene som deltok i protestene, folk orket å se på dem. Vi brukte den kvinnelige seksualiteten. Attraktiviteten for det motsatte kjønn. Hvis du spør en mann, vil han fortelle deg hva som ser bra ut og hva som ikke virker. Og når folk begynner å si at [sextremisme] rett og slett handler om nakne kvinnekropper – dette er ikke det samme. Du kan være påkledd, men være mye mer sexy enn en annen som er naken. Det kan høres brutalt ut, og ikke i tråd med klassisk feminisme, men vår Femen-idé var å bekjempe systemet med kvinnelig seksualitet, særlig fordi kvinner har lite annet å bruke. [Som kvinner], er seksualiteten vår viktigste kapital, og vi prøvde å bruke den som et politisk redskap. Det var noe nytt og interessant, og det var trolig den viktigste motivasjonen for vår suksess og berømmelse. Vi hadde en idé og en attraktiv innpakning. Enten du liker det eller ikke, folk tar fortsatt hensyn til den innpakningen først, og deretter komme de til kjernen.

Og nå, har disse jentene krysset Femen med klassisk feminisme, og vi har fått en … hybrid. Det kan ha hatt sin plass, men det er ikke Femen. På noen måter, det er faktisk det motsatte av hva Femen var.

Hva synes du om å vende tilbake til Ukraina?

En dag, kanskje … Hvis jeg finne ut hvordan jeg kan dra tilbake, og hvordan kan jeg hjelpe Ukraina derfra, så skal jeg dra. Men akkurat nå, virker det for meg som at jeg kan hjelpe Ukraina mye bedre fra Frankrike.

Snakker du med slektningene dine fra Makeevka? Hva føler når de forteller deg om livet i de [separatistiske] republikkene?

Selvfølgelig snakker jeg med min familie, barndomsvenner. Vi skriver til hverandre. Men hva jeg føler, kan bare forstås av andre mennesker som har slektninger i de okkuperte områdene. Når du snakker på Skype med mamma, og hører rakettene flyr forbi, og du ikke kan gjøre noe med det – det er forferdelig. Selv om du utfører 25 flere protester, satte fyr på en ambassade, osv. – det vil ikke endre noe. Rakettene vil fortsette å fly.

femen-2.jpg
Femen i Kölnerdomen

Oversatt via engelsk:

http://www.fort-russ.com/2017/01/former-femen-activist-on-trial-in.html

