Castro : «fred og brorskap mellom alle mennesker som lever på denne planeten»

«Jeg sier også at vi er i stand til å produsere den maten og materielle rikdom vi trenger med innsatsen og intelligensen til vårt folk. Vi trenger ikke at Imperiet skal gi oss noe. Vår innsats vil være lovlig og fredelig. Dette er vår forpliktelse til fred og brorskap mellom alle mennesker som lever på denne planeten.»

10-03-2014cuban_ebola.jpg
En stormakt der det betyr noe. Cuba er kanskje verdens største bidragsyter for medisinsk utdanning og helsestell i fattige land.

 

Av Fidel Castro Ruz

De spanske kongene ga oss conquistadorer og herrer. Deres fotavtrykk finnes fortsatt i de sirkelformede gavene av land som ble tildelt de som søkte etter gull i elvesanden, en fornærmende og skammelig form for utnyttelse. Sporene av disse kan sees fra luften mange steder rundt om i landet.

Turisme i dag består i stor grad av å se på herlighetene i vårt landskap og smake utsøkte delikatesser fra våre havområder, og er alltid delt med privat kapital fra store utenlandske selskaper. [De har som oppfatning] at hvis deres inntekter ikke når milliarder av dollar, er de ikke verdig noen oppmerksomhet overhodet.

Siden jeg føler meg forpliktet til å nevne temaet, må jeg legge til – hovedsakelig for ungdommen – at få mennesker er klar over det viktige i [tiden og stedet] vi befinner oss, i dette enestående øyeblikket i menneskehetens historie. Jeg vil ikke si at tiden har gått tapt, men jeg nøler ikke med å bekrefte at vi ikke er tilstrekkelig informert – ikke deg, eller oss – om den kunnskapen og samvittigheten vi må ha for å konfrontere realitetene som utfordrer oss. Den første vi må innse, er at våre liv bare er en brøkdel av en historisk øyeblikk, og må også delvis brukes til å skaffe det daglige brød. En av særtrekkene ved denne tankegangen, er tendensen til å overvurdere dets egen rolle, i motsetning til det store antall mennesker som legemliggjør de høyeste drømmer.

Likevel er ingen god eller dårlig helt på egen hånd. Ingen av oss er laget for den rollen vi må anta i en revolusjonært samfunn, selv om cubanere har æren av José Martí sitt eksempel. Jeg selv spør meg selv om han trengte å dø eller ikke i Dos Ríos, da han sa: «For meg er det på tide», og angrep de spanske styrkene forskanset med kraftig ildkraft. Han ønsket ikke å vende tilbake til USA, og det var ingen som kunne tvinge ham. Noen rev ut noen sider fra hans dagbok. Hvem har det forræderske ansvaret for dette, utvilsomt et verk av en samvittighetsløs konspiratør? Uenigheter mellom lederne er godt kjent, men aldri udisiplinert adferd. «Den som forsøker å tilegne seg Cuba, vil bare høste støvet av dets jord dynket i blod, hvis han ikke omkommer i kampen,» uttalte den strålende svarte frihetskjemperen Antonio Maceo. Máximo Gómez er også anerkjent som den mest disiplinerte og beskjedne militære leder i vår historie.

Hvis vi ser på det fra en annen vinkel, kan vi ikke unngå å beundre sinnet til Bonifacio Byrne, da han kom tilbake til Cuba på en båt fra fjerne land, og han så et annen flagg sammen med det cubanske med én eneste stjerne, og sa: «Mitt flagg er det som aldri har vært til salgs …» Han la umiddelbart til en av de vakreste setningene jeg noensinne har hørt, «Hvis det blir revet i filler, vil det være mitt flagg en dag … våre døde som heve armene vil fortsatt være i stand til å forsvare det!» heller ikke vil jeg glemme de sviende orden til Camilo Cienfuegos den natten, da bazookaer og maskingevær av amerikansk opprinnelse i hendene på kontrarevolusjonære, bare noen titalls meter unna, ble rettet mot at terrassen hvor vi sto.

Obama ble født i august 1961, som han selv har forklart. Mer enn et halvt århundre har gått siden den gang.

Men la oss se hvordan vår berømte gjest tenker i dag:

«Jeg har kommet hit for å begrave den siste rest av den kalde krigen i Amerika. Jeg har kommet hit for å rekke en hånd i vennskap til det cubanske folk,» etterfulgt av en flom av begrep helt nye for de fleste av oss:

«Vi begge lever i en ny verden, kolonisert av europeere,» fortsatte USA president. «Cuba, som USA, ble delvis bygget av slaver brakt hit fra Afrika. I likhet med USA, kan det cubanske folk spore sin arv til både slaver og slaveeiere.»

De innfødte befolkningen eksisterer ikke i det hele tatt i Obamas tankegang. Han sier heller ikke at revolusjonen feide bort rasediskriminering, eller at [garantert] pensjon og lønn for alle cubanere ble bestemt av den før Barrack Obama var 10 år gammel. Den hatefulle, rasistisk borgerlige skikken med å ansette gangstere for holde svarte borgere bort fra fritidsområder ble feid bort av den cubanske revolusjonen – den som vil bli husket i historien for kampen mot apartheid, som frigjorde Angola, og satte en stopper for tilstedeværelsen av atomvåpen på et kontinent med mer enn en milliard innbyggere. Dette var ikke målet for vår solidaritet, men heller å hjelpe folkene i Angola, Mosambik, Guinea Bissau og andre under det portugisiske fascistiske koloniherredømmet.

I 1961, bare ett år og tre måneder etter revolusjonens triumf, angrep en styrke av leiesoldater, med pansret artilleri og infanteri, støttet av fly, trent og ledsaget av amerikanske krigsskip og hangarskip, vårt land i et snikangrep. Ingenting kan rettferdiggjøre dette skitne angrepet som kostet landet vårt hundrevis i tap, både døde og skadete.

Når det gjelder pro-yanqui angrepstyrken, finnes det ingen bevis om at det var mulig å evakuere én enste leiesoldat. Yanqui kampfly ble presentert for FN som utstyret til et cubansk opprør.

Den militære erfaringen og styrken til dette landet er svært godt kjent. I Afrika, trodde de likeledes at det revolusjonære Cuba ville bli lett fjernet fra kampen. Invasjonen via det sørlige Angola av rasistiske sørafrikanske motoriserte brigader nærmet seg Luanda, hovedstaden som ligger i den [vestlige] delen av landet. Der begynte en kamp som pågikk i ikke mindre enn 15 år. Jeg ville ikke engang snakke om dette, hvis jeg ikke har den grunnleggende plikt til å svare på Obamas tale i Havannas teater Alicia Alonso ..

Jeg vil heller ikke forsøke å gi detaljer, bare understreke at en hederlig kapittel i kampen for menneskelig frigjøring ble skrevet der. På en måte, håpet jeg at Obamas oppførsel ville være riktig. Hans folkelige opprinnelse og medfødte intelligens var tydelig. Mandela ble fengslet for livet, og ble til en gigant i kampen for menneskeverdet. En dag, fikk jeg en bok i hendene som fortalte en del av Mandelas liv, og – overraskelse! – prologen var skrevet av Barack Obama. Jeg skummet raskt gjennom sidene. Den minimale størrelsen på Mandelas håndskrift der han merket seg fakta var utrolig. Å ha kjent menn som ham var verdt det.

Når det gjelder episoden i Sør-Afrika må jeg påpeke en annen opplevelse. Jeg var veldig interessert i å lære mer om hvordan sørafrikanerne hadde fått fatt i atomvåpen. Jeg hadde svært presis informasjon om at det var ikke dreide seg om mer enn 10 eller 12 bomber. En pålitelig kilde var professor og forsker Piero Gleijeses, som hadde skrevet boken «Motstridene Oppdrag: Havanna, Washington, og Afrika, 1959-1976», et utmerket beretning.

Jeg visste at han var den mest pålitelige kilden om hva som hadde skjedd, og jeg fortalte ham det; Han svarte at han ikke hadde snakket mer om saken ettersom han i teksten hadde svart på spørsmål fra compañero Jorge Risquet, som hadde vært cubanske ambassadør og samarbeidspartner i Angola, en veldig god venn av ham. Jeg kontaktet Risquet; han var allerede i gang med å utføre andre viktige oppgaver, og han [underviste] samtidig et kurs som vil vare i flere uker til. Den oppgaven falt sammen med nylig besøk av Piero til landet vårt; Jeg hadde advart ham om at Risquet begynte å trekke på årene og hans helse ikke var av den beste. Et par dager senere skjedde hva jeg hadde fryktet. Tilstanden til Risquet forverret seg, og han døde. Da Piero kom, var det ingenting som kunne gjøres bortsett gi løfter, men jeg hadde allerede mottatt informasjon som angikk våpnene og bistanden som det rasistiske Sør-Afrika hadde fått fra Reagan og Israel.

Jeg vet ikke hva Obama vil ha å si om denne historien nå. Jeg er uvitende om hva han visste eller ikke visste, selv om det er svært lite sannsynlig at han ikke vet noenting. Mitt beskjedne forslag er at han tenker over det, og ikke nå prøver å utdype teorier om cubansk politikk.

Det er en viktig sak til:

Obama holdt en tale der han bruker de søteste ord for å uttrykke: «Det er nå på tide å glemme fortiden; legge fortiden bak oss; la oss se fremover sammen; en fremtid med håp. Og det blir ikke lett, det vil finnes utfordringer og vi må bruke lang tid; men mitt opphold her gir meg mer håp om hva vi kan gjøre sammen som venner, som familie, som naboer, sammen.»

Jeg antar at alle var i fare for hjerteinfarkt ved å høre disse ordene fra den amerikanske presidenten. Etter en hensynsløs blokade som har vart nesten 60 år – og hva med de som har dødd i angrep fra stedfortreder på cubanske skip og i cubanske havner, et rutefly fullt av passasjerer sprengt i luften, invasjoner av leiesoldater, mange voldshandlinger og bruk av rå makt?

Les også: Den lange og skitne amerikanske kampen mot Cuba

Ingen bør ha illusjonen om at folk i dette ærverdige og uselviske landet vil gi avkall på æren, rettighetene, eller den åndelige rikdommen de har fått med utviklingen av utdanning, vitenskap og kultur.

Jeg advarer også om at vi er i stand til å produsere den maten og materielle rikdom vi trenger med innsatsen og intelligensen til vårt folk. Vi trenger ikke at Imperiet skal gi oss noe. Vår innsats vil være lovlig og fredelig. Dette er vår forpliktelse til fred og brorskap mellom alle mennesker som lever på denne planeten.

f.castro


Fra:

http://en.granma.cu/cuba/2016-03-28/brother-obama

Tidliger publisert den 29. mars 2015

