Sørgedag: Vann er liv, livet er kamp

Julian Assange nevnte i et intervju for en stund siden at ingen land liker å innrømme at de har politiske fanger. Leonard Peltier ble fengslet med svært tvilsomme bevis for 41 år siden, i 1975. Da var kampen for indianernes rettigheter i USA vurdert som en trussel mot statens sikkerhet, på samme måte som mange andre grupper. Lederne for disse bevegelsene ble uskadeliggjort én etter én. Er indianernes frigjøringsbevegelse nå så ufarlig at han kan benådes av Obama ved presidentdekret?

I dette åpne brevet henviser Peltier til kampen mot oljerørledninger i reservatet Standing Rock.

lenard peltier.jpg
Leonard Peltier i fengsel 2016

av Leonard Peltier

Her er vi igjen. Denne gangen er året 2016. Det har gått mer enn 41 år siden jeg sist var fri og i stand til å se solen stige opp. Da jeg kunne sitte og føle jorden under føttene. Jeg vet det har vært flere endringer enn jeg kan forestille meg der ute.

Men jeg vet at det er en kamp som pågår om hvorvidt dette landet vil gå videre til en mer bærekraftig livsstil. Dette er noe vi ønsket skulle ha skjedd tilbake på syttitallet.

Jeg ser på hendelsene i Standing Rock med både stolthet og sorg. Stolthet over at vårt folk og deres allierte gjør motstand og setter sine liv på spill for de kommende generasjoner. Ikke fordi de vil, men fordi de må. De har rett til å gjøre motstand på en fredelig måte. Det er den største samlingen av vårt folk i historien, og har knyttet oss mer sammen enn noen gang før. Vi må støtte hverandre mens vi finner vår vei i disse tider.

Vann er liv, og vi kan ikke etterlate dette problemet for våre barn og barnebarn å forholde seg til når tilstanden vil være langt verre for den naturlige verden da enn den er nå.

Og Moder Jord er allerede i kamp.

Og jeg føler sorg for vannbeskytterne på Standing Rock, fordi de siste dagene har ført til en mye strengere reaksjon fra politiet der. Vårt folk lider.

I det minste får de endelig oppmerksomhet fra nasjonale medier.

Mitt hjem er i Nord-Dakota. Folket i Standing Rock er mitt folk. Sitting Bull ligger i sin grav der, ved Fort Yates. Mitt hjem er ved Turtle Mountain, bare et par timer nord for Standing Rock, like sør for Manitoba i Canada.

Jeg har ikke sett mitt hjem siden jeg var en gutt, men jeg har fortsatt håp om å komme tilbake til det for den tiden jeg vil ha igjen. Dette er landet til min far, og jeg ønsker å være i stand til å bo der igjen. Og dø der.

Jeg har en annen følelse i år. Den siste gangen jeg følte det på denne måten, var for 16 år siden, da jeg sist hadde en reell sjanse for frihet. Det er en urolig følelse. En foruroligende en. Det er en vanskelig ting å tillate håp å krype inn i mitt hjerte og min ånd her i disse kalde bygningene av stein og stål.

På den ene siden, er det å ha håp, en gledelig og fantastisk følelse, men ulempen ved det for meg kan være grusom og bitter.

Men i dag vil jeg velge håp.

Jeg ber om at dere alle vil ha god helse og gode følelser, og jeg takker alle dere fra bunnen av mitt hjerte for alt dere har gjort og fortsetter å gjøre for meg og for vår Moder Jord.

Vennligst ha meg i dine bønner og tanker mens disse siste dagene av 2016 forsvinner.

Jeg sender min kjærlighet og min respekt til alle dere som har samlet seg i navnet til Moder Jord og våre ufødte generasjoner. Jeg står med dere i ånden der.

Doksha

I ånden av Crazy Horse

 

 


Mourning Day: Water is Life, Life is Struggle

