Morsomt: Det ungarske kommunistpartiets avis går konkurs, Washington i panikk

Denne artikkelen går nesten i kategorien ‘humor’, siden dobbeltmoral alltid er morsomt. Men egentlig handler det om regimeendring og hvordan en viktig teknikk i dette er å konsentrere mest mulig opposisjon fra alle sider mot regjeringen.

Nepszabadsag.jpg

av Daniel McAdams

Overalt i den vestlige verden, sliter papiraviser med å holde hodet over vannet. Den gamle reklamebaserte modellen er ikke lenger bærekraftig siden flere mennesker bruker Internett og alternative kilder for sine nyheter og analyse. Ungarn er ikke annerledes. Men noen aviser er likere enn andre, og noen ganger når markedskreftene bestemmer at en avis utenlands sett på med blide øyne av Washington går dunken, blir det til et spørsmål om ‘menneskerettigheter’ og ‘ytringsfrihet’. Dette er tilfellet i Ungarn, der nedleggelsen av den tidligere kommunistpartiets talerør denne måneden har fått sterke ord av sinne fra det amerikanske utenriksdepartementet.

Avisen Népszabadság (‘Folkets frihet’) ble grunnlagt av den ungarske kommunistpartiet midt under 1956-revolusjonen, et opprør der ungarerne reiste seg for å komme ut fra bak jernteppet. I mer enn 30-år etterpå, var Népszabadság det offisielle talerøret for kommunistpartiet, inntil kort tid etter at Berlinmuren falt. Det ble senere kjøpt opp av Bertelsmann AG, et tysk mediekonglomerat tidlig på 1990-tallet. Men mens det var en ‘systemendring’ i kommunistpartiet monopolstyre i Ungarn, var det aldri en ‘systemendring’ i den tidligere avisen til Ungarns kommunistparti.

Kommunistene omdøpt seg selv til ‘sosialister’ og fortsatte å spille en ledende rolle i ungarsk politisk liv. De vant det andre post-kommunistiske valget i 1994. Deres avis Népszabadság holdt seg på partiets side, alltid lojal til de omdøpte kommunistene og deres allierte. De tyske forretningsmennene som eide avisen gjorde svært lite, siden lojale tidligere partimedlemmer beholdt sine abonnementer og opplaget var høyt. Ingenting å klage over hvis du er en tysk forretningsmann!

Men som andre steder, begynte alt å endre seg. Først, i 2010, vant det anti-kommunistiske og moderate nasjonalistiske partiet Fidesz valget, og etablerte seg som en formidabel kraft i det ungarske politiske livet. Fidesz ble gjenvalgt i 2014 og befestet seg som den ledende politiske makten i Ungarn, ledet av den populistiske og fritttalende Viktor Orban, som i 1989 hadde tatt det dramatiske og farlige skrittet å offentlig kreve at sovjetiske tropper forlot landet.

Orban nektet nylig å godta EUs diktat (som minner om diktat fra Moskva i gamle dager) om hvor mange flyktninger fra Midtøsten, (som flykter fra Washingtons krig), burde aksepteres og bli med i velferdssystemet. Dette styrket ytterligere hans popularitet i Ungarn og i de nye anti-Brussel bevegelsene i EU land (Front National i Frankrike, AfD i Tyskland, etc.). I en landsomfattende folkeavstemning tidligere denne måneden om å godta Brussels krav om at Ungarn skulle akseptere tusenvis flere flyktninger, stemte ungarerne «nei» med en overbevisende 98 prosent (Deltakelsen var i underkant av 50 prosent, som teknisk gjorde folkeavstemningen ugyldig, men likevel en pekepinn på stemningen i landet).

Som et resultat av Fidesz sin overveldende popularitet i Ungarn, har det omdøpte kommunistpartiet mistet oppslutning. Ifølge enkelte meningsmålinger i forrige måned, hadde det ungarske sosialistpartiet bare støtte fra ti prosent av befolkningen, overskygget av Fidesz på nær 50 prosent, og den høyreradikale populistiske Jobbik på nær 20 prosent.

Som kan forventes når et politisk parti kollapser, minsker også antall lesere og inntekter i partiets talerør. Det er derfor Népszabadság hadde et tap på mer enn fem milliarder forinter (120 millioner kroner) nylig, og den nåværende eieren, Mediaworks Ungarn Zrt, besluttet å legge ned den tapsbringende publikasjonen.

Enkelt, ikke sant? Markedet besluttet at Népszabadság ikke ville overleve og eieren fulgte folkets valg og la ned avisen.

Men det er ikke fullt så enkelt. Amerikanske myndigheter har vært sterkt imot Fidesz og Viktor Orban fra valgseieren i 2010 (og tidligere). De har vært med siden slutten av kommunisttiden i å støtte opp under de omdøpte kommunistene og bekjempe Orban og Fidesz.

Gir Lederen av den frie verden og frie markeder, skylden for nedleggelsen av Népszabadság på markedskreftene? Aldri! Det måtte ha vært en djevelsk plan der Viktor Orban bringer kritikere av hans regjering til taushet – selv om avisens egne eiere innrømmet at det ble tvunget til å stenge dørene på grunn av økonomiske tap!

I går tok det amerikanske utenriksdepartementet seg tid fra sin travle timeplan, vanligvis full med å fordømme russerne for å bekjempe al-Qaida i Syria, for å fordømme den ungarske regjeringen for markedssvikt i en avis som var i opposisjon. Det er opp til den ungarske regjeringen, ifølge det amerikanske utenriksdepartementet, å sørge for at opposisjonsaviser og andre publikasjoner imot den det forblir i live.

Ifølge det amerikanske utenriksdepartementet:

Deler USA bekymringene til globale talsmenn for pressefrihet, internasjonale organisasjoner og ungarske borgere over den jevne nedgangen av mediefrihet i Ungarn.

Vi følger tett det rapporterte forbudet av et uavhengig nettsted fra parlamentsbygningen den 19. oktober og den plutselige nedleggelsen av Ungarns største uavhengige avis, Népszabadság, den 8. oktober. Tapet av denne avisen – uansett grunn – er et slag mot mediapluralisme i Ungarn.

Som en venn og alliert, oppfordrer vi den ungarske regjeringen til å sikre et åpent mediemiljø som gir innbyggerne et mangfold av synspunkter og meninger, en viktig del av våre felles demokratiske verdier. Vi oppfordrer Ungarn til å jobbe tett med OSSE-representanten for frie medier og andre eksperter for dette målet.

[..]

Skulle de av oss som er imot vår egen amerikanske utenrikspolitikk endeløse intervensjoner og endeløse forelesninger til andre land om pressefrihet, nå begynne å kreve noen millioner for å holde vår egen opposisjonelle medievirksomhet flytende? Eller betyr USAs eneståendehet «gjør som vi sier, ikke som vi gjør»?

Om to dager vil ungarerne vil feire 60-årsdagen for sin revolusjon mot sovjetisk styre, hvor opprørernes første krav var at Ungarn skulle gå ut av Warszawapakten og bli et nøytralt land i øst/vest-konflikten, à la Sveits. De unslapp diktatet fra Moskva, bare å bli offer for diktat fra Washington og Brussel. Kanskje Budapest bør gjenopplive ånden fra 1956 og i det minste melde seg ut av den forledete NATO-alliansen. Kanskje vi så får en HUexit?


http://ronpaulinstitute.org/archives/featured-articles/2016/october/21/former-hungarian-communist-party-paper-goes-bankrupt-washington-panics/

Advertisements

One comment

Kommentarer er stengt.