Våpenprodusenter forteller investorer at den russiske trusselen er fantastisk for business

 

Som finansmannen Warren Buffett sa: Hvis du har spilt poker i en halvtime, og fortsatt ikke vet hvem som skal tømmes for penger, er det deg.

rrrrrrrrrrrrrrr.jpg
Etterfølgeren til F35 vil koste 3 ganger så mye, men være sårbar for Raid

av Lee Fang

Den amerikanske presidentkampanjen er preget av økende anti-russisk retorikk. Dette kommer midt under en storsatsing fra militære kontraktører, for å beskrive Moskva som en mektig fiende som må møtes med en drastisk økning i militære utgifter sammen med NATO-landene.

Våpenprodusenter har fortalt investorer at de er avhengige av spenninger med Russland for å få skape ny virksomhet i kjølvannet av den russisk annekteringen av Krim og beskjedne økninger i det russiske militærbudsjettet.

Spesielt våpenindustrien – både direkte og gjennom sitt arsenal av innleide folk, eksperter i tenketanker og lobbyister – presser aktivt NATOs medlemsland til å øke forsvarsutgiftene i tråd med NATOs mål for medlemslandene, å bruke minst to prosent av bruttonasjonalproduktet på forsvaret.

Pensjonert general Richard Cody, visepresident i L-3 Communications, den syvende største amerikanske forsvars-entreprenøren, forklarte til aksjonærene i desember at næringen sto overfor en historisk mulighet. Etter slutten på den kalde krigen, sa Cody, hadde fred «stort sett brutt ut over hele verden,» med Russland i tilbakegang og feiring i NATO-land. «Muren falt,» sa han, og «alle forsvarsbudsjettene gikk ad undas.»

Nå, hevder Cody, er Russland «på vei tilbake» rundt om i verden, og legger press på amerikanske allierte. «Det er meningen at land som tilhører NATO skal bruke to prosent av sitt BNP på forsvar», sa han, ifølge en transkripsjon av hans bemerkninger. «Vi vet at økningen kommer, og så vi har gjort oss selv klar for for det.»

Uttalelsen var til investorer på en konferanse arrangert av Credit Suisse i juni. Stuart Bradie, administrerende direktør i KBR, en militær entreprenør, diskuterte «muligheter i Europa,» og fremhevet økning i forsvarsutgiftene av NATO-land som svar på «hva som skjer med Russland og Ukraina.»

war is business

The National Defense Industrial Association (NDIA), en lobbygruppe for næringen, har oppfordret Kongressen til å gjøre det lettere for amerikanske entreprenører å selge våpen til utlandet, til allierte, som svar på trusselen fra Russland.

Nylige artikler i National Defense, bransjetidsskriftet til NDIA, diskutere behovet for at NATO-allierte måtte å øke sine maritime militærutgifter, utgifter til arktiske systemer, og rakettforsvar, for å motvirke Russland.

Mange eksperter er overbevist om at Russland utgjør en direkte militær trussel. Sovjetunionens militære var en gang på over 4 millioner soldater, men i dag har Russland mindre enn 1 million. NATOs samlede militærbudsjettet er kjempemye større enn Russlands – USA alene bruker 609 milliarder dollar, mot Russland mindre enn 85 milliarder.

Og ennå hevdet Aerospace Industries Association, en lobbygruppe for Lockheed Martin, Textron, Raytheon og andre forsvars-leverandører, i februar at Pentagon ikke bruker nok på å motvirke «russisk aggresjon på NATOs dørterskel.»

Tenketanker med store midler fra forsvarsleverandører, inkludert Lexington Institute og Atlanterhavsrådet, har på lignende måte krevd høyere forsvarsutgifter for å motvirke Russland.

Stephen Hadley, tidligere nasjonal sikkerhetsrådgiver for president George W. Bush, som nå arbeider i styret for Raytheon, et firma som konkurrerer om store militære kontrakter fra NATO, har argumentert kraftig for økte forsvarsbudsjetter og å gi ‘dødelig hjelp’ til Ukraina. Hadley sa i en tale i fjor sommer at USA må «øke kostnadene for hva Russland gjør i Ukraina,» og la til at «selv president Putin er følsom for likposer.»

Næringslivs-pressen har lagt merke til denne utviklingen. The Washington Business Journal bemerket at «hvis noen drar nytte av uroen mellom Russland og resten av verden, måtte det være den Bethesda-baserte Lockheed Martin Corporation,» og bemerker at firmaet vant en stor kontrakt fra Polen, som ruster opp sin militære svar mot Russland. Roman Schweizer, en analytiker for forsvarsindustrien ved Guggenheim Securities, spådde i fjor at amerikanske våpensalg ville fortsette å stige, særlig fordi «østlige NATO-land vil øke anskaffelsene i kjølvannet av fortsatt russisk aktivitet i Ukraina.»

Defence Security Exposition International, en konferanse for våpenhandlere i London i fjor høst, var entreprenører var raske til å bruke Russland og økende forsvarsbudsjetter for å høkre sine produkter. «Stridsvogntrusselen er … mye, mye nærmere deg i dag fordi Putin holder på med noe» i det østlige Ukraina, fortalte en salgsrepresentant fra Saab til Defense One, som forsøkte å selge en rekylfri kanon.

«Selskaper som Lockheed Martin og Boeing har lovet å øke andelen av eksporten i sine samlede inntekter, og de har vært ute etter store avtaler i Øst- og Sentral-Europa siden 1990-tallet, da ekspansjonen av NATO begynte,» sa William Hartung, direktør for Arms & Security Project ved tankesmia Center for International Policy. Hartung bemerket at siden noen stater økte utgiftene kraftig, vil amerikanske bedrifter «banke på døren, og ønske å selge alt fra jagerfly til rakettforsvarsystemer.»

«Den russiske sabelraslingen har flere fordeler for våpenprodusenter, fordi det har blitt en standard del av argumentet for høyere Pentagonutgifter – selv om Pentagon har allerede mer enn nok penger til å løse mulige faktiske trusler mot USA,» sa han.


 

https://theintercept.com/2016/08/19/nato-weapons-industry/

 

Advertisements

One comment

Kommentarer er stengt.