«Dramatisk redningsaksjon! Mann løper mot kamera med barn» -44 arrangerte bilder

whrk00.jpg

Av Bernhard/Moon of Alabama

En mann med en gutt i armene løper mot kameraet. Guttens ansikt har sterke farger, men det ser ellers uskadet ut. Nederst til venstre ser vi ryggen av en mann med en logo fra Hvite Hjelmer på vesten. Støv i bakgrunnen. Alltid støv eller røyk. En mengde menn ser veldig opptatte ut. Men gjør de faktisk noe?

Det ville være en heldig tilfeldighet for enhver normal fotograf. Selv i land hvor steinspruten fra en fersk bombing kan være rundt ethvert gatehjørne.

For mange år siden, hadde jeg pressefotografi som levebrød. Virkelige ulykker eller bombinger ser langt mer blodige ut enn hvilket som helst av disse bildene. Og den rødfargen i jentas ansikt er alt annet enn blod.

Bildet over er et typisk «Hvite Hjelmer redder barn» propagandabilde. Bortsett fra kanskje de gamle ruinene, er det sannsynligvis helt iscenesatt.

Her er 43 lignende bilder for å demonstrere det. Bare spør deg selv: Kan disse angivelig «tilfeldige» bildene, tatt innen et år, virkelig være så like som de er, hvis de virkelig ble tatt av virkelige hendelser? Virkelig?

whrk01

whrk02whrk03whrk04

whrk05whrk06whrk07whrk08whrk09whrk10whrk11whrk12whrk13whrk14whrk15

Oppdatering 18. august. Enda et bilde av den samme scenen fra en annen vinkel, som beviser at det ikke var iscenesatt. Det virker som gutten har mistet sin høyre arm.

whrk16whrk17whrk18whrk19whrk20whrk21whrk22whrk23whrk24whrk25whrk26whrk27whrk28whrk29whrk30whrk31whrk32whrk33whrk35whrk36whrk37whrk38whrk39whrk40whrk41whrk42whrk43

Bildene over ser alle forbausende like ut: steinsprut, støv eller rettere sagt dis fra en røykgranat i bakgrunnen, støvete/sminkete blodige barn som ikke har noen synlige skader, redningsmannen med ungen beveger seg mot kameraet. Dramatiske, høykvalitets-scener som blir distribuert av nyhetsbyråer og publisert igjen og igjen av store «vestlige» media.

Er det ikke en fantastisk flaks at så mange barn blir reddet i live av Hvite Hjelmer, uten alvorlige synlige skader, bare minutter etter bombenedslaget? Dette skjer uke etter uke? Med alle de samme kjennetegnene i hvert bilde?

Har ingen bilderedaktør i noen av de store mediene noen gang lurt på dette?

Noen av disse bildene viser antagelig ekte scener. Men de fleste er definitivt iscenesatt. Disse iscenesatte bildene er en del av krigspropagandaen mot det syriske folket og deres regjering.

Hvite Hjelmer både tar og distribuerer disse bildene. De distribuerer også mange «barn reddet fra ruinene» videoer. Vi skrev om dem for en måned siden:

Andre typiske trekk ved disse filmene, som denne, er røyk (granater) i gatene, små men dramatiske åpne branner i nærheten, støv eller noen slags rødfarge på barnas ansikt eller armer. Kameraet blir ofte brukt på et hektiskt, med vilje amatørmessig førstepersonperspektiv, en stil som var omfattende utviklet i horrorfilmen Blair Witch Project fra 1999. Noen ganger blir lyder av «bombenedslag», smell eller skrikende/jamrende kvinner lagt til.

Hvite Hjelmer er en del av (anti-)Syria-kampanjen. «Barn reddet fra ruinene» er deres standard framgangsmåte. De blir finansiert med minst 60 millioner dollar fra USA, Storbritannia og andre stater. Så mye penger kan kjøpe mange gode kameraer og rekvisitter og kan betale for mange skuespillere og statister.

«Man med barn løper mot kamera!» er sentralt i deres merkevare.

whrk99

Syria-kampanjen og Hvite Hjelmer – propaganda kamuflert som humanitær hjelp.

Syria-kampanjen ble opprettet av Purpose Campaigns LLC. Selskapet kan både fabrikkere og drive hvilken som helst verdensomspennende «grasrot»-bevegelse du måtte ønske. Hos Purpose LLC eller andre slike selskaper som er involvert, vil store penger kunne kjøpe deg store effekter. Hva med en automatisert Twitter-kampanje for å spre anti-sjia sekterisme? Noen har betalt for det, og her er den.

«Hvite Hjelmer»-kampanjen viser den utrolige muligheten for manipulasjon som slike selskaper og deres godt betalende kunder har.


Moon of Alabama 21/06/2016

 

Bonusvideo fra Wag the Dog (1997):

 

Advertisements

One comment

Kommentarer er stengt.