Roboter i redaksjonen: Mainstream-media i fremtiden

tumblr_inline_ne2w8pBrne1ru8cdj.jpg

 

Av Timothy Alexander Guzman

Mainstream media (MSM), også kjent som korporative medier, har nylig begynte å gjøre trekk for å erstatte mennesker med roboter eller «automatisert journalistikk» for å produsere sine nyhetssaker. Dette er ikke å si at journalister i kjøpemedia som for tiden jobber i propagandamaskinen er uavhengige og forpliktet til sannheten. Men mer enn noen gang, begynner mediekonsernene sakte å erstatte de samme tradisjonelle journalistene med roboter. De kan produsere dobbelt så mange artikler med større hastighet for å holde tritt med konkurrentene, men dette er bare en av grunnene til endringen. Det er et større bilde angående denne nye avanserte teknologien.

Roboter, som vi vet, har erstattet mennesker i flere bransjer, spesielt i bilindustrien, der roboter allerede erstatter mennesker på samlebandet. Media er ikke noe unntak. Nylig rapporterte New York Post (en tabloid propaganda-avis) at Bilderberg-deltaker og sjefredaktør i nyhetsbyrået Bloomberg, John Micklethwait, fortalte de 2.400 journalistene i selskapet i et internt rundskriv at han hadde satt i gang med å skape et 10-manns team som vil studere hvordan å bruke mer automatisering i skrivingen og rapporteringen.

«Hvorfor trenger vi dere, hvis den grunnleggende ideen er å få datamaskiner til å gjøre mer av arbeidet?»

spurte Micklethwait i notatet, og tok selvsagt opp en uuttalt bekymring blant hans medarbeidere.

«En ironi med automatisering er at den bare er så god som mennesker gjør den til. Det gjelder begge hovedtyper av automatiserte journalistikk. I den første, vil datamaskinen skape historier eller overskrifter av seg selv. Men det er behov for mennesker til å fortelle den hva de skal se etter, hvor de skal lete etter sakene, og å sikre dens uavhengighet og åpenhet til våre leserne. I den andre typen, ser maskinen etter trend, leverer en del av en historie til deg, og stiller egentlig bare spørsmålet: ‘Ønsker du å legge mere til eller fjerne noe av dette, og deretter publisere det? Og det vil bare gjelde som journalistikk fra Bloomberg om du godtar det.'»

«Utført på riktig måte, har automatisert journalistikk muligheten til å gjøre alle våre jobber mer interessante.»

New York Magazine publiserte en artikkel i 2014 med tittelen «Roboter invaderer lagingen av nyheter [News business], og det er flott for journalister», der de intervjuet en uavhengig analytiker ved navn Ken Doctor:

«Ken Doctor, en uavhengig analytiker som studerer nyhetsindustrien, fortalte meg denne uken at økningen av robotisk rapportering er en del av tiden vi lever i – både teknologisk og i forhold til den urolige økonomien i nyhetsindustrien, noe som har ført til at medieorganisasjoner leter etter måter å redusere sine kostnader. ‘Robotene er bare nok et redskap for ny journalistikk,’ sa han. I fremtiden, spår Doctor, vil robotene ikke bare være journalistenes konkurrenter. De vil samarbeide med oss ved å forberede datatette avsnitt som vi deretter kan supplere med vår egen analyse. Slik kan vi produsere en hybrid historie som er bedre enn kun våre menneskelige forsøk.

«Journalistikk blir jobb som krever mer ferdighet,» sier Doctor. «Bare det å vise seg, […] – å kunne lese en pressemelding eller intervjue en enkelt person, og skrive en historie som er forståelig med 750 ord – det vil ikke lenger være nok. Den optimistiske delen av dette er at vi vil bruke datamaskiner til å gjøre det grunnleggende arbeidet med å organisere fakta, og at bedømminger og analyse, tolkninger – erfaringen blir lagt til det av mennesker.»

I 2014 samarbeidet Associated Press med Automated Insights (AI) for å produsere automatiserte kvartalsrapporter ved hjelp av plattformen AI Wordsmith. Ifølge AI sin hjemmeside: «Associated Press, som arbeider med Automatiserte Insights og Zacks Investment Research, bruker automatiseringsteknologi for å skrive artikler om kvartals-inntjeninger. Tidligere skrev AP sine egne journalister slike historier. AP produserer nå nesten 3700 rapporter om kvartalsinntjening for amerikanske og kanadiske selskaper, over 12 ganger så mange som AP-journalister og redaktører produserte på gamlemåten.»

At roboter overtar for mennesker i redaksjonen er bare enda en måte å eliminere journalister ved å kutte lønnskostnader, akkurat som McDonalds eliminerer sine ansatte og erstatter dem med roboter for å betjene kunder på grunn av økningen i minstelønnen til 15 dollar over hele USA.

Ken Doctor sa at måten roboter kom til å samarbeide med mennesker (ved å skaffe til veie og organisere grunnleggende fakta), som deretter ville legge til bedømminger og sluttanalysen for å lage en «hybrid historie».Dette er tull. Det handler om å redusere kostnadene for eiere og redaktører i kjøpemedia.

En annen viktig faktor å vurdere, er at mennesker og roboter som samarbeider for å produsere nyheter lett kan kontrolleres av toppledelsen.

Ifølge en artikkel fra Politico i 2014, av Charles Lewis, en tidligere «gravende» produsent for 60 Minutes og grunnlegger og tidligere direktør for Center for Public Integrity (CPI), med tittelen «Hvorfor jeg forlot 60 Minutes» sa han:

«Færre kommersielle nyhets-organisasjoner støtter undersøkende journalistikk nå enn noen gang i nyere historie, og reportere i dag, særlig de som aktivt søker de sannhetene som staten, næringslivet og andre mektige institusjoner ønsker å skjule – står uten tvil mer alene, mer utsatt og mer sårbar for profesjonell og selv fysisk skade enn de noen gang har vært. Det må finnes en bedre måte.»

Charles Lewis forlot CPI i 2005, fordi det hadde blitt kapret av den CIA-tilkoblete Ford Foundation, George Soros/Open Society Foundation og andre stiftelser sponset av store selskaper som er viktige bidragsytere for denne ‘ideelle’ organisasjonen.

Kjøpemedia er et konkurranseutsatt marked for journalister, spesielt hvis de konkurrerer mot roboter som ikke trenger lønn,pensjonsordninger eller helseforsikring. Dette er ikke et vanskelig valg for de som administrerer eller eier store mediaselskaper, spesielt når det gjelder deres fortjeneste og politiske agendaer.


Fra:

http://www.strategic-culture.org/news/2016/05/03/automated-journalism-robots-newsroom-future-corporate-media.html

Advertisements