Det syriske observatoriet for menneskerettigheter (SOHR) er et verktøy for vestlig propaganda

En ny versjon av en gammel teknikk som ble flittig brukt i den kalde krigen, og fortsatt er i flittig bruk. Teknikken er å fôre lokale journalister med oppdiktede historier. Disse blir så videreformidlet av internasjonale nyhetsmedier som sanne historier. Det virker hver gang.

The director of the Syrian Observatory for Human Rights, Rami Abdulrahman, speaks on the phone in his home in Coventry
Direktøren for ‘Syrian Observatory for Human Rights’ Rami Abdulrahman foto REUTERS

 

Av Steven MacMillan

Siden Russland begynte militære operasjoner i Syria mot terroriststyrkene (som er stedfortredere for NATO og Gulf-statene), har nye artikler dukket opp overalt i vestlige medier. Disse artiklene hevder at Russland har med vilje siktet på og drept sivile. Men en stor andel av disse nyhetsorganisasjonene, som tilsynelatende er det beste vestlig journalistikk har å tilby, publiserer rapporter som ofte er basert på en eller to svært tvilsomme (for å si det mildt) kilder.

Ingen fotografier, videoer eller noen faktiske bevis blir gitt i mange av disse artiklene. De ‘presstituerte’ er så late nå for tiden at de ikke engang gidder produsere falske bevis mesteparten av tiden, de bare siterer et blogginnlegg fra det som like godt kan være en eller annen tilfeldig fyr på Twitter, for deretter sitere et par vestlige politikere som ønsker å styrte Assad fra makten i Damaskus; og de prøver å snike dette gjennom som profesjonell samling av nyheter. Det er virkelig et nytt lavmål for vestlig mainstream-journalistikk.

En av de mest siterte ‘organisasjonene’ i vestlige medier knyttet til den syriske konflikten er ‘Det syriske observatoriet for menneskerettigheter’ (SOHR). Som Tony Cartalucci presist bemerket i hans artikkel fra 2012: Vestens syriske fortelling basert på «en fyr i en britisk leilighet», vestlige medier fremstiller SOHR som en gruppe av upartiske og dyktige fagfolk som er basert i Syria:

«Man kunne tro at dette er en gigantisk, vidt utbredt, organisasjon med hundrevis av medlemmer som jobber hardt på bakken med å dokumentere bevis i Syria med bilder og video, mens de koordinerer med utenlandsk presse for å åpent og objektivt ‘observere’ ‘menneskerettighets’ forhold i Syria, samt at de viser deres metoder. Dette må vel sies være inntrykket vestlige media forsøker å formidle til sine lesere.»

Som vanlig er virkeligheten om denne såkalte organisasjonen fullstendig omvendt av måten mainstream-media fremstiller den. SOHR ble grunnlagt i 2006 av den gåtefulle Rami Abdulrahman (også stavet Abdurrahman, men hans virkelige navn er Ossama Suleiman), som også er leder for denne énmannsgruppen. Han er den eneste personen som offentlig arbeider for SOHR, til og med New York Times innrømmet i en artikkel i 2013 at SOHR er «nesten et enmannsorkester».

Han er tilsynelatende avhengig av fire ikke navngitte menn i Syria som bistår ham, sammen med over 200 ikke navngitte informanter. Selvfølgelig, det store problemet med disse ikke navngitte aktivistene er at de er anonyme, noe som betyr at media har absolutt ingen anelse om hvem disse menneskene er, eller om de engang eksisterer. Er noen av disse aktivister medlemmer av ISIS eller Jabhat al-Nusra? Jobber de for MI6 eller CIA? Er tannfeen en av hans informanter? Det er ingen måte å verifisere at Abdulrahmans informanter er autentiske, pålitelige eller objektive.

For det andre, er Abdulrahman ikke et upartisk individ selv, og er tydelig imot den syriske regjeringen. Han fortalte Reuters i 2012 at han bare ville reise tilbake til Syria «når Bashar al-Assad går». (Det skal også nevnes at da han fremdeles bodde i Syria, sonet Abdulrahman visstnok tre korte opphold i en syrisk fengsel for hva Reuters kalte «pro-demokratisk aktivisme» – du kan tolke det som du vil).

I 2011 rapporterte CNN at Abdulrahman møtte Storbritannias tidligere utenriksminister William Hague i London, som en representant for den syriske opposisjonen (han ble til og med fotografert utenfor Storbritannias utenrikdepartement). SOHR har åpenbart en dagsorden, og burde ikke stoles på for å gi upartisk informasjon om situasjonen i Syria.

For det tredje, forlot Abdulrahman Syria i 2000 og bor nå i Coventry, England! Du skulle tro Det syriske observatoriet for menneskerettigheter er basert i Syria, når man tenker på at ‘organisasjonen’ visstnok utelukkende overvåker situasjonen i Syria.

Videre avviker ofte SOHRs dødstall for visse perioder i den syriske konflikten fra tallene beregnet av spesialister fra hele verden.

Åpenbar Propaganda!

Mange av påstandene i vestlig presse som anklager den russiske regjeringen for å drepe sivile er utelukkende basert på denne ene, uprofesjonelle og partiske kilden. Avisen the International Business Times (IBT) publiserte en artikkel den 21. oktober, med tittelen: Russland i Syria: 370, inkludert sivile, ble drept i russiske luftangrep, sier SOHR. Den artikkelen fra IBT gir ingen annen kilde, og bare sier «i følge» SOHR.

Den 20. november 2015 ga SOHR ut en rapport som hevdet at den russiske flyvåpenet hadde drept 403 sivile i Syria, inkludert 166 kvinner og barn. I rapporten er det absolutt null bevis som støtter disse påstandene – bokstavelig talt ikke et fnugg av bevis. Men det stopper ikke vestlig media fra å likevel sitere rapporten fra SOHR som bevis for sivile tap.

The Independent publiserte en artikkel den 23. November med den sensasjonspreget overskriften: Russiske luftangrep i Syria ‘har drept 97 barn’, sier en overvåkingsgruppe. The Independent siterer bare rapporten fra SOHR som har null bevis i den, og gir ingen ytterligere bevis for å støtte denne anklagen, men på en eller annen måte passerer dette for journalistikk i Vesten – for en vits! The Independent er ikke engang en tabloidavis, den er ment å være litt mer respektabel enn for eksempel The Sun.

Andre mainstream medier som Reuters, Yahoo News og New York Times [Dagbladet, VG ]publiserte historier som siterer dette tallet, 403 sivile fra SOHR rapporten.

Det russiske utenriksdepartementets talskvinne, Maria Zakharova, fordømte SOHR i oktober i år, da hun svarte på beskyldninger som fikk store oppslag i vestlige medier. De hevdet at Russland hadde bombet et sykehus i Nord-Syria og drept 13 mennesker. Zakharova uttalte:

«Denne informasjonen dukker opp med referanse til ‘Det syriske observatoriet for menneskerettigheter’ basert i London. Som vi alle forstår, er det veldig «praktisk» å dekke og observere hva som skjer i Syria uten å forlate London og uten evnen til å samle inn informasjon i felten.»

Det er åpenbart for alle som verdsetter ekte journalistikk og intellektuell ærlighet at SOHR er en vits, og er det motsatte av en pålitelig og upartisk kilde. For vestlige mainstream media derimot, er det legitimt-klingende navnet et viktig og nyttig verktøy når de sprer krigspropaganda og desinformasjon til sine uvitende lesere.

 

oversatt av TM med tillatelse fra:

http://journal-neo.org/2015/12/12/the-syrian-observatory-for-human-rights-is-a-tool-of-western-propaganda/

Advertisements