Grov manipulering av folkemeningen i Montenegro

«Ikke-statlige» organisasjoner som i realiteten er kontrollert av utenlandske stater og noen av de rikeste menneskene på jorden. Et lite land blir fullstendig overkjørt av en massiv mediakampanje og pengebruk. En artikkel der en menigmann gjør jobben som ikke blir fortalt av en presse som er en del av disse strukturene.

word-image2

Av Ion Todescu

Jeg har jobbet med dette innlegget i lang tid, og omhyggelig samlet utklipp av informasjon bit for bit for å gi deg et helhetlig bilde.

Det er velkjent at USA benytter et sofistikert nettverk av ikke-statlige organisasjoner for å manipulere folks bevissthet i flere land over hele verden. Ikke-statige organisasjoner spiller også en viktig rolle i å forberede fargerevolusjoner.

De siste månedene har jeg tett fulgt hendelsene i Montenegro, et lite land som er engstelig angående anstrengelsene fra sin NATO «partnere». De gjør sitt beste for å integrere denne balkanstaten i alliansen. Du vil antageligvis bli sterkt overrasket over å finne ut omfanget av dette arbeidet.

Det ville være en underdrivelse å si at et nettverk av utenlandske kontrollert organisasjoner er aktive i Montenegro. Det er ikke bare et nettverk, det er et eget system, et «nettverk av nettverk».

Dette diagrammet illustrerer de strukturelle båndene mellom påvirkningagenter som forsøker å manipulere og hjernevaske Montenegros borgere:

word-image

Som du kan se er statlige strukturer, ikke-statlige organisasjoner, media så vel som kommersielle selskaper involvert i den unaturlige prosessen med å trekke Montenegro inn i NATO.

Prosessen koordineres av den amerikanske Kongressen og det amerikanske utenriksdepartementet via USAID, NED, NDI, Open Society Foundation, Orion Strategies og RIF-gruppen av konsulentselskaper, mens NATO bruker sin ‘Divisjon for offentlig diplomati’; de europeiske landene handler via sine ambassader.

Den koordinerende organet på bakken er representert ved Rådet for NATO-medlemskap i Montenegros nasjonalforsamling med statsministerens rådgiver for utenlandske saker Vesko Garčević som nasjonal koordinator for NATO.

word-image.jpg

Rådet etablerte en kommunikasjonsgruppe på 12 medlemmer som er direkte ansvarlig for å skape støtte i opinionen for Montenegros inntreden i NATO. De sentrale medlemmene er som følger:

Olivera Đukanović, koordinator for medierelasjoner

Ana Dragic, sektorleder for frivillige organisasjoner (NGO)
Valentina Radulović Šćepanović, sjef for politiske partier og lokaladministrasjon

Kommunikasjonsgruppen underskrev en intensjonsavtale med mer enn 60 montenegrinske ikke-statlige organisasjoner, for å styre sitt initiativ og lage verktøy for å manipulere opinionen. Dermed skapes det en stort nettverk som stadig utvikler seg. Det fortsetter å trekke inn nye medlemmer og skaper enheter for å påvirke den montenegrinske befolkningens meninger fra flere vinkler, under dekke av sosiale aktiviteter. Dette resulterte i en kompleks hierarkisk struktur med store ikke-statlige organisasjoner som fordeler oppgaver blant mindre organisasjoner.

Her er de største frivillige organisasjonene i Montenegro:

Nettverk for aksept av den frivillige sektoren (MANS), administrerende direktør Vanja Ćalović

Atlanterhavsrådet i Montenegro, president Savo Kentera

Atlanterhavspaktens ungdomsforening (Yata) i Montenegro, president Vladan Balaban

Senter for demokratisk overgang, administrerende direktør Dragan Koprivica

Senter for overvåking og forskning

Alfasenteret

Stiftelsen for utvikling av det nordlige Montenegro

Selvsagt kan ingen informasjonskampanje lykkes uten media. Hver eneste dag blir montenegrinerne grundig hjernevasket med talkshow, kampanjevideoer, avisartikler og innlegg på nettet, som alle fremmer tanken på å bli med i NATO.

Folkemeningen blir massert av de nasjonale TV-kanalene TVCG 1 og TVCG 2, Pink Media Group, TV Vijesti, Prva crnogorska Televizija, MBC, RTV Atlas, NTV MONTENA;

Aviser: Dan, Vijesti, Pobjeda, Dnevne Novine, Blic Montenegro, Informer;

Nyhetssider: Cafe Del Montenegro, Vijesti, Montenegros radio og fjernsyn, osv

Hver TV-kanals månedlige dekning inneholder fra 15 til 25 program som viser støtte for NATO, og hvert tidsskrift publiserer ikke mindre enn 40-50 ledere per måned.

Pengene kommer fra ambassadene til USA og de europeiske landene (spesielt fra Storbritannia, Nederland og Norge), USAID, NED, NDI, Konrad Adenauer stiftelsen, Marshallstiftelsen, Rockefellerstiftelsen, Open Society Foundation, Balkan Trust for Democracy, og globale frivillige organisasjoner som Transparency International, osv.

Montenegros tiltredelse i NATO anses også gunstig av multinasjonale selskaper. Dette er grunnen til at Coca-Cola, Microsoft, Diners Club, T-mobile og lånefondet for mediautvikling aggressivt finansierer landets ikke-statlige sektor og reklamekampanjer for NATO.

For å forstå hvilken rolle utenlandske investeringer i propaganda for å fremme NATO-medlemskap, kan man ta en titt på omfanget av den utenlandske finansieringen av en av de montenegrinske frivillige organisasjonene, for eksempel Senteret for demokratisk overgang. Jeg har funnet tallene for 2009. Bare 8000 euro fra totalt 160 000 ble tildelt av de montenegriske statlige strukturene.

Finansieringskilde                                                  Beløp
National Democratic Institute (USA)                 60 000 dollar
Den nederlanske ambassaden                             36 140 euro
Stiftelsen Open Society i Montenegro               12 000 euro
OSSEs oppdrag i Montenegro                               16 000 euro
NATOs divisjon for offentlig diplomati              8000 euro
USAID                                                                          30 000 euro
Styresmaktene i Montenegro                               3000 euro
Parlamentet i Montenegro                                    5000 euro
Private selskaper                                                      20 000 euro
Totalt omtrent                                                           160 000 euro

Stadige reklamekampanjer som lovpriser NATO og overser bombingene i 1999 av Montenegro, er ikke den eneste måten utenlandske investorers penger blir brukt. Manipulatorene er ikke redd for å spille uredelig.

Den ikke-statlige organisasjonen MANS samler informasjon som kompromitterer offentlige tjenestemenn og myndigheter. Så interessen fra vestlige og europeiske statlige og ikke-statlige strukturer i hvordan denne organisasjonen arbeider, forklares med deres ønske om å få informasjon slik at de kan påvirke ledelsen i Montenegro.

Videre ble det i år sendt videoer på TV og distribuert på nettet av fremstående montenegrinske offentlige personer som støttet å bli med i NATO. Senere trakk mange av disse talerne tilbake hva de sa, og sier at de ble feilinformert om den egentlige hensikten med videoene. Her er et skjermbilde av tilbaketrekkingen fra den kjente restauranteieren Krsto Niklanović. (ikke engelske/norske undertekster) https://www.youtube.com/watch?v=I90nWUuWY6U

word-image1.jpg

Myndighetene i Montenegro forfølger de som motsetter seg statens orientering mot NATO og straffer dissidenter. I April i fjor ble Marko Milacic, en aktivist fra Bevegelsen for Nøytralitet i Montenegro, arrestert. Motstanderne av NATO-medlemskap lever under konstant politioppsyn og blir fra tid til annen arrestert.

Men masseprotester i den montenegrinske hovedstaden viser at prosessen med å forandre opinionen for å slette fordommer mot NATO ikke er så enkel.

Det bekreftes av meningsmålinger gjort av det internasjonale analysebyrået IPSOS i perioden fra februar 2013 til oktober 2015. Da de ble spurt: «Hvis den ble avholdt i dag, hvordan ville du stemme i en folkeavstemning om å bli med i NATO?» Flertallet av montenegrinerne var imot å bli med.

tabell

Legg merke til hva IPSOS gjorde før møtet av utenriksministerene i NATO den 1. desember, da Montenegro offisielt ble invitert til å bli med i NATO. Data fra IPSOS hevder at antallet stemmer for å bli med i NATO har økt kraftig i oktober, mens antallet blanke stemmer gikk ned. Alt peker på juks.

I tiden siden Montenegro gjenvant sin ,har USA og EU opprettet et stort hierarkisk system med flere lag, som omfatter flere strukturer og organisasjoner for å omskape montenegrinernes bevissthet og for å garantere at landet blir med NATO. Dette sofistikerte ‘nettverket av nettverk’ har tatt opp i seg statlige strukturer, ikke-statlige organisasjoner og kommersielle selskaper som arbeider med ett formål. Denne metoden viste seg å være vellykket i Ukraina, der USA og EU har oppnådd sitt mål. Når det gjelder Montenegro, vil bare tiden vise.

 

Hvis du likte artikkelen, så del den med så mange du kan!

Oversatt av TM fra:
http://thesaker.is/how-u-s-and-eu-manipulate-public-consciousness-montenegro/#comments

BONUS

 

Advertisements